Subaru fortsætter med at føre udviklingen inden for AI-drevne førerassistent-systemer og softwaredefinerede køretøjer.
Med åbningen af et nyt SUBARU Laboratorium i Tokyo, og med fortsatte forbedringer af det ikoniske EyeSight-system, accelererer virksomheden mod sit langsigtede mål: nul dødsfald i trafikken med Subaru-køretøjer i 2030.
Subaru tager vigtige skridt mod at udvikle fremtidens køretøjer ved at integrere kunstig intelligens og softwaredefinerede køretøjer i kommende bilmodeller. I februar 2025 udvidede Subaru sit forsknings- og udviklingsarbejde ved at åbne sit andet SUBARU Lab i Tokyo – en strategisk satsning for at maksimere køretøjernes hardwarepotentiale og imødekomme de hurtigt skiftende krav i bilindustrien. Det nye forsknings- og udviklingscenter ligger i hjertet af Tokyos tech-distrikt og er omgivet af innovative virksomheder inden for IT og software. Dell Technologies er et af de virksomheder, som Subaru samarbejder med, for gennem avanceret AI og højtydende databehandling at kunne analysere store mængder trafikdata i realtid. Samarbejdet med Dell gør det muligt for Subaru at tage førerassistance til et nyt niveau med fortsat fokus på innovation og sikkerhed.
Men innovation handler ikke kun om teknologi – det handler om mennesker. Subaru investerer derfor massivt i at tiltrække internationale talenter inden for AI og software. Gennem etableringen i Shibuya i Tokyo – som er et globalt knudepunkt for tech-udvikling – kan højt kvalificerede specialister rekrutteres til at skabe et dynamisk team af eksperter. Subarus ambition er, at Subaru Lab skal blive et førende center for softwareudvikling inden for bilindustrien.
EyeSight er en unik sikkerhedsfordel i branchen
Subaru lancerede EyeSight i 2008, og har siden da sat nye standarder for trafikssikkerhed. Studier viser, at systemet har bidraget til at reducere ulykker og redde liv. Ifølge en rapport fra IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) reducerede køretøjer med EyeSight indbygget påkørsler med op til 85 %. Det, der adskiller Subaru fra andre bilproducenter, er virksomhedens langsigtede investering i kamerabaseret teknologi i stedet for radar eller LiDAR, hvilket muliggør et mere præcist billede af omgivelserne og dermed hurtigere og mere præcise indgreb. Subaru er også en af de få bilproducenter, der standardudstyrer sine modeller med avanceret førerassistance, hvilket giver høj beskyttelse, selv i Subarus lavest udstyrede modeller.
Gennem stereokameraer identificerer EyeSight Driver Assist Technology potentielle farer som køretøjer, cyklister, fodgængere samt dyr, og kan ved behov gribe ind gennem:
- Adaptiv fartpilot – hjælper med at opretholde en sikker afstand til den forankørende.
- Vejbaneskift-advarsel og vejbaneholdningshjælp – opdager utilsigtede vognbaneskift og hjælper med at holde køretøjet i den rigtige vognbane.
- Automatisk nødbremsning – kan reducere eller forhindre kollisioner ved at bremse køretøjet ved fare.
En fremtid med nul dødsfald
Subarus langsigtede mål er nul dødsfald i trafikken med Subaru-køretøjer i 2030. For at nå dertil kombineres avanceret AI, løbende forbedringer af EyeSight og udvikling af selvkørende teknologier. Ved fortsat at udvikle AI-drevet sikkerhedsteknologi og tiltrække de bedste talenter inden for softwareudvikling tager Subaru konkrete skridt mod en fremtid, hvor biler er sikrere end nogensinde.
Kilder: subaru.co.jp, dell.com, iihs.org
SUBARU Nordic AB er den officielle importør og distributør af Subaru i Sverige, Danmark, Færøerne, Grønland Finland, Estland, Letland og Litauen. Med en stærk passion for sikkerhed, innovation og bæredygtighed tilbyder Subaru Nordic AB højkvalitetsbiler, der er designet til at imødekomme de nordiske kunders behov. Subaru fortsætter med at levere pålidelige og teknologisk avancerede løsninger, der kombinerer komfort, ydeevne og miljøansvar.