Ruteplanlægning og transportoptimering kan være en kompleks sag.
Derfor er vidensdeling afgørende, også på tværs af forskellige brancher, hvor ligheder ikke nødvendigvis er givne. Med netværks- og vidensdeling kommer nemlig inspiration og innovation. Selvom to virksomheder kan transportere varer med forskelligartede og komplekse krav, betyder det ikke, at den underliggende forudsætning for at have et behov for ruteoptimering ændrer sig. Sparring med usandsynlige allierede kan resultere i nye ideer og muligheder, måske endda noget, som før virkede usandsynligt eller uforståeligt.
Tidligere i år arrangerede AMCS Group et event for nordiske kunder for at facilitere netop dette. Det er et arrangement, som finder sted hvert år i København.
Hos AMCS er vidensdeling værdsat og prioriteret som et middel til gavn for udvikling og selvfølgelig kundetilfredshed. Det giver AMCS mulighed for på første hånd at lære om relevante markedstendenser, der kan bruges til den fremtidige produktstrategi. Derfor rejste kunder, som bruger Route Planner løsningen, til den danske hovedstad for at forbedre deres færdigheder, ekspertise og for at netværke med folk i lignende stillinger i forskellige virksomheder.
Indholdet af dagen omfattede en introduktion til nye funktionaliteter i løsningen, samt et overblik over, hvad de kan forvente af forbedringer og funktionaliteter i fremtiden. Derudover blev forskellige praktiske emner diskuteret, inklusive ruteplanlægning med besøgsfrekvenser (og overordnet ruteoptimering), kort og KPI’er, import og eksport vha. stylesheets, eksport fra Route Planner løsningen, modellering af tider (køretid, stoptid, etc.), generel planlægning og bedste praksis. Det var også muligt at medbringe en konkret udfordring kunderne selv sidder med og få ideer til at løse problemet. Deltagerne forlod arrangementet med strategiske take-aways og inputs til deres egne specifikke processer.
De fremmødte kunder kom fra en bred vifte af industrier, herunder genbrug, landbrugsprodukter, pengetransport, postudbringning, vare- og emballagetransport, avisleverancer, detailhandel og indsamling af affald. Nogle kunder mødte op med flere medarbejdere, fra superbrugere til IT chefer. På trods af de vidt forskellige virksomheder var deres fællesnævner et behov for ruteplanlægning og optimering af transporten. Man skulle tro, at disse firmaer ikke havde meget til fælles, men der er mange synergier på tværs af brancherne, når man tænker på den måde, hvorpå de arbejder med ruteplanlægning og stræber efter at optimere deres virksomheder. Det gælder både med hensyn til at reducere omkostninger, men også med hensyn til at være grøn og miljøvenlig.
Tilbagemeldingerne på arrangementet var overvældende positive med en gennemsnitlig rating på 4,5 ud af 5, når de blev spurgt, hvor sandsynligt det var, at de ville deltage igen, samt hvor sandsynligt det var, at de anbefalede et lignende arrangement til en kollega. Ikke alene var der en stor mulighed for, at deltagerne lærte noget nyt, men der var også mulighed for at netværke og fungere som sparringspartnere for hinanden. Derudover fik AMCS også en afgørende indsigt i tendenser, strategier og måske endda funktionalitetsmangler, der kan kan bruges til fremtidig produktstrategi. Det er en win-win-situation, som først og fremmest gavner AMCS kunder med at opnå en ekstra konkurrencefordel i brugen af deres intelligente ruteoptimeringsløsning.