FrontDesk, der i dag er Danmarks førende kø- og aftalestyringsplatform til det offentlige, har netop indgået aftale med e-Boks om at integrere FrontDesks løsning i e-Boks’ nye Plus-univers.
Dermed får alle landets kommuner en nemmere og langt billigere måde at påminde borgere om for eksempel fornyelse af pas, men også mødeindkaldelser i jobcentre og Borgerservice.
De fleste danskere, som har været forbi den kommunale Borgerservice i de senere år, har med stor sandsynlighed benyttet aftaleplatformen FrontDesk. Platformen er blevet en integreret del af mange kommuners borgerkontakt, og i dag kommer omkring 80% af de kommunale aftalebookinger ad den vej. FrontDesks kø- og aftaleplatform sikrer bl.a., at borgeren får den rette information fra kommunens sagsbehandlere forud for et møde, men også at ventetiden i f.eks. Borgerservice stort set er fjernet, fordi borgeren selv kan bestille tid hjemmefra.
Nu indgår FrontDesk og e-Boks et nyt samarbejde, som betyder, at borgernes aftaler fremover kan ses og administreres via Plus-universet i e-Boks-appen.
– Det passer rigtig godt for os at blive en del af e-Boks Plus. Platformen bliver billigere i drift for kommunerne, samtidig med at vi øger kvaliteten af den opfølgende kommunikation, fordi Plus-løsningen kan rumme mere information til modtageren i forhold til SMS’er, som vi har benyttet indtil nu. Nu bliver der også mulighed for at integrere formularer direkte i beskeden, siger Lasse Rydberg, der er stifter og innovationsdirektør i FrontDesk.
Mere information for færre penge
FrontDesks løsning bruges i dag i omkring 70 danske kommuner som kunder, hvor påmindelser og andre beskeder altså indtil nu er sendt ud via et selvstændigt SMS-system. Men prisstigninger på SMS’er tidligere på året fik virksomheden til at kigge i nye retninger. Og det endte med et partnerskab med e-Boks.
– Det har kostet os – og dermed kommunerne – penge, at SMS-kommunikationen er blevet markant dyrere i 2021. Derfor har det været en vigtig opgave for os at finde en anden pålidelig og udbredt platform til en del af borgerkommunikationen. Men det har været lige så afgørende, at samarbejdet med e-Boks også åbner nogle nye strategiske muligheder, som vi forventer meget af i de kommende år, forklarer Lasse Rydberg.
e-Boks med til udlandet
Et helt konkret område, hvor partnerskabet har potentiale til mere, er på den internationale udbredelse. I dag har FrontDesk 10 millioner brugere fordelt på Danmark, det øvrige Norden, Tyskland og Nordamerika. Men mulighederne på eksportmarkederne bliver bestemt ikke mindre nu, hvor FrontDesk får adgang til e-Boks’ internationale platform. Omvendt ser e-Boks også gode muligheder i at kunne gå hånd i hånd med FrontDesk uden for Danmarks grænser.
–e-Boks’ succes i Danmark repræsenterer en vellykket digitalisering af den offentlige kommunikation, som mange lande kun lige er ved at tage hul på. Vi har gennem flere år oplevet en stigende efterspørgsel på det, vi kan, og e-Boks-platformen er blevet solgt til så forskellige områder som Irland, Grønland og Mellemøsten, fortæller e-Boks’ adm. direktør Ulrik Falkner Thagesen. Han fortsætter:
– Vi har en platform, der giver mulighed for sikker, direkte kommunikation mellem myndigheder, virksomheder og borgere, og når den infrastruktur først er på plads, kan der bygges rigtig mange værdiskabende tjenester oven på det. Det er FrontDesk et rigtig godt eksempel på. Næsten alle lande ønsker kortere og mere smidig sagsbehandling – både for borgernes og sagsbehandlernes skyld. Og derfor er det et godt match for os at gå ud sammen på eksportmarkederne.
FrontDesk og e-Boks fortsætter dog samtidig med at udbygge anvendelsen i Danmark, hvor der stadig er et vækstpotentiale, eksempelvis inden for regionernes sundhedshåndtering.