De såkaldte friktionsfrie betalingsløsninger brager frem, mens pay as you go testes i butikkerne.
Men virksomheder mangler knowhow og ressourcer til at udvikle løsningerne – og her spiller et succesfuldt partnerskab en afgørende rolle.
MobilePay, Apple Pay, Google Pay eller dankort på mobilen. Danskerne har om nogen omfavnet mobile betalingsløsninger – særligt under pandemien, der satte skub i den digitale acceleration, herunder kontaktløse betalinger. I dag har hele 94 procent af danskerne mindst én digital betalingsløsning installereret på deres smartphone, mens kun halvdelen af de 15-29-årige ejer et fysisk plastikkort. Det viser en ny analyse fra Nationalbanken.
Samtidig ser vi lige nu en opblomstring af ubemandede døgnåbne butikker med pay as you go-løsninger. Her betaler kunderne automatisk for varerne, når de forlader butikken, ved at scanne en QR-kode via en mobilapp.
Og vores telefoner er kun startskuddet. Vi kigger ind i en fremtid, hvor plastikkortet ryger på museum, og hvor eksperter spår, at vi kommer til at bruge vores kroppe, ure og biler som betalingsmidler.
At landskabet af digitale, alternative betalingsløsninger udvikler sig, er i min optik positivt, da det giver forbrugerne øget fleksibilitet og skræddersyede købsoplevelser. Men mens forbrugerne høster fordelene af de fleksible betalingsløsninger, løber mange virksomheder panden mod muren, når det kommer til at udvikle dem.
Forældede betalingssystemer og kringlede produktløsninger giver benspænd, mens den interne udvikling af teknologierne ofte både er tids- og ressourcekrævende og hurtigt kan løbe op i millionbeløb. Og lad os bare face det: Hvis du hænger i bremsen med dine betalingsløsninger, hopper forbrugerne videre til en spiller med en nemmere løsning.
Strømlin betalingsløsningerne som resten af virksomheden
Det lyder måske banalt, men hvis du vil udvikle din forretning, er det vigtigt, at du allierer dig med en betalingspartner, der ved noget om emnet.
Virksomheder mangler med andre ord betroede samarbejdspartnere på det her område. Partnere, der kan integrere betalingsløsninger, som nutidens forbrugere efterspørger, og flytte jeres forretning til det næste niveau.
Fuld transparens: Jeg er selv medleverandør af digitale betalingssystemer og ser derfor også et stort potentiale i den værdi, de giver virksomheder. En af de helt store forcer ved at finde den rette payment-partner er, at det frigiver mandetimer.
Fx kan medarbejdere fokusere 100 procent på ledelse frem for at bokse med, hvordan betalingsløsningerne skræddersyes bedst muligt til kunden – et område som ofte ikke er deres hovedsæde. Hele dén del tager partneren med branche- og teknisk ekspertise sig af, så virksomheden kan fokusere på dens kerneydelser.
Data giver kunderelationer
Flere mandetimer er ikke det eneste frynsegode ved at samarbejde med eksperter. Adgang til
forbrugsmønstre gennem data, som fx hvor vi foretrækker at shoppe på nettet, er endnu en gevinst.
Data spiller i dag en central og voksende rolle i vores samfund. Det er data, der identificerer vores fingre og ansigter, når vi betaler vores varer ved kassen eller logger på netbank. Dog kæmper flere virksomheder med at håndtere de store datamængder, de genererer. Det er her, betalingspartnere kommer ind i billedet. De kan tage sig af denne guldgrube af informationer og bruge dem til at optimere virksomhedens kundeservice, der netop gør dem attraktive og konkurrencedygtige over for andre spillere på markedet.
Uanset hvor virksomheden befinder sig i landskabet af betalingsløsninger, handler det om at tænke i integration af løsninger, der gør betalingen så let og gnidningsfri for forbrugerne som muligt. ”Convenience is king,” så virksomheder gør klogt i at alliere sig med en erfaren partner, der kan levere de betalingsmuligheder, forbrugerne efterspørger. Gør de ikke det, kan det i værste fald ende med, at din forretning går nedenom og hjem.
Af Alexandre Oxfeldt, Payments Lead, Endava Nordics