Forbrugerne er blevet mere opmærksomme på, og føler sig mere passionerede, omkring databeskyttelse online.
Samtidig har statslige reguleringer betydet nye restriktioner vedrørende brugen af data.
Store ændringer såsom GDPR i Europa har også krævet handling i andre lande rundt om i verden.
En stor ændring, der forventes at komme, er, at tredjepartscookies vil blive udfaset fuldstændigt og erstattet med “privatlivsbevarende API’er, der forhindrer individuel sporing, mens de stadig leverer resultater for annoncører og udgivere,” for at citere Google.
– Den øgede bevidsthed om privatlivets fred har betydet, at virksomheder og marketingteams er begyndt at ændre kurs i forhold til brugernes browserdata og brugen af cookies, siger Pernilla Jungåker, marketingchef for Hubspot i Norden og Benelux-regionen.
Hubspots rapport “The State of Marketing”, der ser på de store marketingtrends i 2023, indeholder interessant information om dette. Det kan blandt andet udledes, at den løbende udvikling har betydet ændrede løsninger og arbejdsmetoder for et flertal af marketingfolkene. 86 procent siger, at ændringer i databeskyttelse har påvirket deres overordnede marketingstrategi i det seneste år.
Langt de fleste har også arbejdet på at forberede sig på de kommende ændringer. 77 procent siger, at de er parate til at miste adgangen til tredjepartscookies. Kun 16 procent siger, at de ikke er forberedte.
– Det gode beredskab er ikke så underligt, set i lyset af, at 85 procent af marketingfolkene siger, at deres markedsføringsaktiviteter er lidt eller helt afhængige af tredjepartscookies, forklarer Pernilla Jungåker.
Kun otte procent siger, at deres markedsføringsaktiviteter slet ikke er afhængige af tredjepartscookies. Den store afhængighed af tredjepartscookies betyder, at de fleste marketingteams skal implementere radikale ændringer.
Spørgsmålet er, hvordan marketingfolk kan fortsætte med at skabe individuelt skræddersyede annoncer, der fungerer og når ud til de rigtige mennesker, samtidig med at det personlige privatliv respekteres. Interessen for at finde nye løsninger er stor. Mere end halvdelen (54 procent) af marketingfolk udforsker alternative løsninger:
29 procent undersøger muligheden for at bruge sociale medier til målrettet annoncering.
28 procent indsamler data, som kunderne giver direkte til virksomheden.
27 procent udforsker Google Topics API (en del af Googles Privacy Sandbox).
19 procent undersøger såkaldte universelle identifikatorer.
19 procent udforsker det, der kaldes kontekstuel annoncering (annoncer i samme område som indholdet på en webside