Adform og AI-specialisten Cognitiv går som de første i Europa sammen om at tilbyde en AI-funktion, der skal forsyne programmatic-annoncer med kontekstuelle nuancer.
Løsningen bliver blandt andet tilgængelig på dansk.
Den danske adtech-virksomhed Adform løfter sløret for ContextGPT – en skalérbar AI-løsning, som skal forsyne programmatic-annoncer med mere kontekst og målrette dem bedre på tværs af europæiske markeder.
Den nye løsning bliver den første af sin slags i Europa og kommer af et nyt samarbejde mellem Adform og AI-specialisten Cognitiv, der er førende på deep learning-løsninger – en avanceret kategori af maskinlæring, som bygger på simulerede neurale netværk.
Bedre målretning af annoncer
ContextGPT vil give annoncører mulighed for at målrette digitale annoncører bedre end konventionelle annonceløsninger via kontekstbaseret indhold.
Det skal ske ved, at ContextGPT med store sprogmodeller læser indholdet i en annonce og efterfølgende behandler den på en måde, der rækker længere end den søgeordsmålretning, som indtil nu har været standarden.
Med den nye teknologi kan AI-prompts forsyne annoncer med kontekstuelt indhold, skabe og matche indhold på tværs af sprog – fx kan en prompt på dansk finde URL’er med tysk indhold – samt finjustere kampagner løbende. Funktioner, der alle vil give annoncører og medieindkøbere bedre målretning i større skala.
“AI besidder et enormt potentiale for marketingfolk, og vi befinder os i en innovationsbølge i branchen. ContextGPT er næste generation af annoncemålretning, og vi er glade for at kunne tilbyde løsningen i hele Europa. For at skabe resultater skal annoncer i dag være ekstremt præcise og nuancerede fra land til land, og det bliver annoncører i endnu højere grad i stand til med Cognitivs nye AI-løsning,” siger Oliver Whitten, COO hos Adform.
“Med ContextGPT leverer vi bedre målretning med de nyeste sprogmodeller, der giver højere performance uden at give køb på skala. Vores samarbejde med Adform giver mulighed for at udnytte den seneste AI-teknologi inden for medieindkøb på tværs af Europa, som løfter annoncernes kontekstuelle nuancer markant,” siger Jeremy Fain, medstifter og CEO i Cognitiv.
ContextGPT’s understøttede sprog tæller dansk, engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, hollandsk, portugisisk, svensk, norsk og finsk.