Flere og flere virksomheder satser på AI for at følge med i den digitale udvikling.
Samtidig har 90 procent af virksomhederne svært ved at integrere AI i deres eksisterende systemer.
Det viser en global undersøgelse, som Salesforce og MuleSoft har lavet. Uden en tydelig strategi for integrationen kan virksomheder få svært ved at indfri AI’s potentiale, siger Johan Gabrielsson, landechef hos softwaregiganten MuleSoft i Danmark og Sverige.
Virksomhedernes platforme er fyldt til randen med forskellige applikationer. Faktisk viser undersøgelsen fra MuleSoft, hvor 1050 it-chefer fra ni lande deltog, at virksomheder i gennemsnit har intet mindre end 991 applikationer i deres virksomhed.
Med en voksende appetit på AI-løsninger er virksomhedernes teknologi-landskab blevet mere kompliceret. Rapporten viser, at 90 procent af de adspurgte it-chefer oplever vanskeligheder med at integrere AI i eksisterende systemer, og kun 28 procent af applikationer er integrerede.
Samtidig angiver 62 procent af it-cheferne, at deres organisation ikke er tilstrækkeligt rustet til at integrere deres systemer og udnytte AI’s potentiale.
“Hvis en virksomhed gennemgår sin kundesupport og ønsker at indføre en AI-drevet chatbot kræver det, at chatbotten integreres med andre funktioner som f.eks. lageret, logistikapplikationen hos en tredjepartsleverandør eller fysiske butikker. Her er det bedre med en samlet strategi, end individuelle systemer der ikke samarbejder,” siger Johan Gabrielsson
Virksomhederne er klar med øgede budgetter
Med flere AI-satsninger er virksomhedernes it-udgifter i gennemsnit steget til 10,5 millioner dollars de seneste 12 måneder. Samtidig forventer tre fjerdedele af virksomhederne (77 procent) at ansætte flere for at imødekomme den stigende efterspørgsel på it-projekter.
De øgede it-budgetter viser en voksende forståelse hos virksomhedsledere for digitalisering og AI-omstillingens betydning. Trods det kan virksomheder gøre mere for at anvende sine budgetter mere effektivt, mener Gabrielsson:
“Vi ser, at værdifulde udviklertimer bliver brugt på simple opgaver. I stedet burde udviklere fokusere på de store udfordringer, mens medarbejdere med indsigt i forretningsprocesser kan bruge platforme og teknologi til at påtage sig mindre komplekse it-opgaver.”