Kunstig intelligens har allerede vendt op og ned på mange brancher og værktøjer.
Nu er turen kommet til rekrutteringsbranchen, hvor hollandske QSXL efter indtog på de hollandske, tyske og belgiske markeder nu gør klar til at erobre Norden med AI som et af de strategiske værktøjer
Hovedparten af danske virksomheder og brancher er i fuld gang med at digitalisere både forretningsgange og værktøjer. Og flere af disse har også stiftet bekendtskab med de muligheder, der er med kunstig intelligens, herunder den grafiske branche, filmindustrien og mange produktionsfaciliteter. Nu er tiden kommet til rekrutteringsbranchen, hvor AI skal hjælpe virksomhederne til mere effektive rekrutteringsprocesser frem for at anvende dyre konsulentfirmaer eller lede manuelt efter kandidater på LinkedIn eller i netværket.
Strategisk værktøj til HR
Efter indtog på de hollandske, tyske og belgiske markeder er det hollandske AI rekrutteringsbureau QXSL nu klar til at indtage Norden. Lars Elm-Fich, som blandt andet har erfaring fra markeds- og lederjobs i Gartner Group, Olivetti, Forrester og Giga Information Group, er sat i front for næste led i virksomhedens vækstfase, hvor han som landechef skal udnytte synergien mellem Sverige og Danmark og skalere QXSL i de to nordiske lande.
- Sourcing, altså aktivt selv at opsøge og engagere kandidater, er blevet en stadig vigtigere del af rekrutteringsprocessen. Men mange rekrutteringsmedarbejdere mangler de analytiske færdigheder, der skal til for at kunne source effektivt, ligesom de mangler tid. Her har vi et koncept, der kan aflaste mange virksomheder og organisationer, siger Lars Elm-Fich og uddyber:
-
Uanset om det er til en enkelt ledig stilling eller til løbende support af en rekrutteringsafdeling kan vi sammen med AI sikre, at rekrutteringsmedarbejderen får afdækket markedet for de rigtige profiler. Det er en særlig metodik, der vil disrupte branchen betydeligt, vurderer han.
Lars Elm-Fich har især sat fokus på at forløse fordelene inden for industriproduktion, pharma, finans, forsikring, it og konsulentmarkedet, men i princippet kan alle brancher have gavn af AI-værktøjet.
Reducerer udgifter til headhuntere
QSXL bruger data og AI på digitale platforme som LinkedIn, ERFA-grupper og andre netværk til at identificere passive kandidater og filtrere dem ud fra kriterier som pension, barsel og professionsskift. Efterfølgende engageres de udvalgte gennem personaliserede kampagner samt en visuel præsentation på virksomhedens landingsside, og efter en indledende samtale med de mest oplagte udvælger og præsenterer QSXL deres kunder for 5-7 egnede kandidater.
- Med sourcing blandt passive kandidater eliminerer vi de traditionelle barrierer og er med til at omdefinere standarderne inden for talentrekruttering. Teknologien giver os en unik mulighed for at levere datadrevne indsigter og stærke, potentielle kandidater til vores kunder til en attraktiv pris, fortæller Lars Elm-Fich.
En headhunter opkræver typisk mellem 25% og 40% af den årlige løn som honorar for at finde den rette kandidat. Over for disse store summer tilbyder QSXL en fast pris på 6-8.000 Euro for deres løsning med at finde relevante kandidater til en given stilling. Lars Elm-Fich fortæller, at virksomheden altid tager stilling til en opgave efter en omfattende markedsscanning via AI.
- Hvis vi vurderer, der er mangel på egnede kandidater til stillingen, udvider vi vores søgning internationalt. AI eliminerer sprogbarrierer og gør vores tilgang sproguafhængig. Derfor er det usandsynligt ikke at finde et match, som huntere eller HR-folk ikke selv kunne finde, siger Lars Elm-Fich.
Traditionelle metoder bliver udfordret
Lars Fich Elm tiltræder som landechef i en branche, der disse år også oplever markante ændringer som følge af teknologi og digitalisering, men også pga. den lave ledighed, hvor traditionelle rekrutteringsmetoder som annoncering næsten ikke leverer nogle relevante kandidater længere.
- Arbejdsmarkedet er stramt, og det vil kun blive endnu strammere i de kommende år af demografiske årsager. I mange brancher oplever HR-afdelingerne ofte udfordringer med at finde kvalificerede ansøgere, der matcher kriterierne. Samtidig skaber den kontinuerlige udskiftning i arbejdsstyrken et konstant behov for effektiv rekruttering, hvilket repræsenterer et betydeligt volumenpotentiale for rekrutteringsindustrien, understreger Lars Elm-Fich.
De mest interessante målgrupper er ofte slet ikke i spil. For de bedste kandidater er ikke aktivt på udkig efter et nyt job. Med sin metodik når QSXL denne vigtige gruppe, ligesom virksomheden udfordrer branchens metodik, der ifølge Lars Elm-Fich har været den samme i over 100 år.
- De udarbejder et stillingsopslag og annoncerer det på diverse kanaler. En metodik vi kalder ”post and pray”, hvor man beder til, at der kommer relevante ansøgere til stillingen. Det laver vores metodik om på med opsporing og dialog med relevante kandidater. Vores kampagner når de bedste kandidater. Med en svarprocent på over 65%, også fra dem, der ikke er interesseret, leverer vores kampagner altid materiale, som virksomhederne kan arbejde videre med, idet al data og alle kandidater deles med kunden. Det sikrer, at vi tiltrækker interesserede og kvalificerede kandidater, opbygger en talentpulje for fremtiden og indsamler strategiske data til rekruttering og employer branding, slutter Lars Elm-Fich.