Audi investerer ca. 100 mio euro i videreudviklingen af passiv sikkerhed og indvier det nye Audi ”Vehicle Safety Center” i Ingolstadt.
Faciliteterne giver mulighed for markant forbedrede og yderst avancerede kollisionstests og omfatter blandt andet en 250 m lang tilløbsbane, en mobil 100 t kollisionsblok og mulighed for at lade to biler kollidere i en 90-graders-vinkel.
Det nye Audi sikkerhedscenter i Ingolstadt bliver taget officielt i brug i forbindelse med indvielsen af den nye incampus teknologipark. Anlægget er Audis vigtigste udviklingsfaciliteter, når det gælder passiv sikkerhed i biler.
Mulighed for flere tests i fremtiden
Ca. 100 medarbejdere vil have deres daglige gang på lokationen for at kunne realisere alle de testscenarier, som er kendte og relevante i dag. Ved udviklingen er der desuden blevet taget hensyn til, at der skal kunne udføres tests, som går langt ud over de aktuelle krav på de forskellige markeder.
Sammenlagt har Audi investeret ca. 100 millioner euro, og opførelsen har taget 3 år. Dimensioneringen af anlægget er væsentligt større end den hidtil anvendte kollisionshal på fabriksområdet, og det primære område har et areal på 130 x 110 m og er 20 m højt. De modsatrettede tilløbsbaner har en samlet længde på 250 m, så der er mulighed for at lave forsøg med hastigheder, som ligger over de krav, der er almindelige i dag. Takket være en ekstra bane er der også mulighed for at lade to biler kollidere i en 90-graders-vinkel.
”Sikkerhed har førsteprioritet hos Audi. Det understreges med al tydelighed af vores nye sikkerhedscenter”, udtaler udviklingschef Oliver Hoffmann. ”Biler fra Audi opnår allerede i dag fremragende resultater i de test, som er gældende på verdensplan. Men vi hviler ikke på laurbærrene – vi skaber i stedet endnu bedre muligheder for udvikling og test.”
Mange forskellige muligheder
En kollisionsblok med en vægt på 100 t er placeret, så den kan bevæges og drejes. Det giver mulighed for et yderst effektivt forløb ved alle de mange forskellige kollisionstests. Flere forskellige kollisionsbaner går gennem området, så der også er mulighed for forsøg med kollisioner mellem to biler. Ved hjælp af det såkaldte Flying Floor kan biler også køre sidelæns mod forhindringer. En bil gennemgår samlet set et højt tocifret antal testscenarier, før den kommer på markedet.
Simulering og forsøg i tæt samspil
Sikkerhedscenteret anvender over 60 forskellige typer af kollisionstest-dummys – fra et 18 måneders barn til en voksen med en vægt på 102 kg. I forbindelse med de meget avancerede Thor-dummys registreres relevante data af op til 150 sensorer under forsøgene.
Under kollisionsforsøgene bliver forløbet registreret ved hjælp af highspeed-kameraer, men også via Motion Tracking. En lang række sensorer leverer fysiske måleværdier. Deformeringer efter forsøget bliver behandlet digitalt med 3D-scanninger. Alle data lagres på et backend-system, hvor der også indlæses data fra andre testlaboratorier fra Europa, Asien og Amerika, som analyseres af eksperter.
Næsten alle typer ulykker kan i dag simuleres, uanset om det er fodgængerulykker, frontal- eller sidekollisioner. Hver eneste måned udfører specialisterne hos Audi titusindvis af kollisionssimuleringer – og endda lang tid før, den første prototype bygges. Alene til det delområde, der omhandler kollisionskonstruktionen af karrosseriet for en aktuel model, udføres der i alt over 60.000 beregninger til op til 100 forskellige belastningstilfælde.
Men til trods for ekstremt hurtige fremskridt inden for simuleringsteknik kan man ikke undvære reelle kollisionsforsøg og komponentkontroller. Det skyldes alene i første omgang, at godkendelsesprocedurerne hos de pågældende nationale myndigheder kræver fysiske kollisionstests. I produktudviklingen supplerer de to metoder til gengæld hinanden med masser af synergier, og her anvendes der både resultater fra simuleringer og fra fysiske tests.