Audi Sport GmbH kan notere sig et rekordår i 2020 med over 29.300 udleverede High-Performance-biler.
På nuværende tidspunkt tilbyder Audi Sport 15 R- og RS-modeller, hvilket er det største antal modeller nogensinde, og med RS e-tron GT har Audi Sport nu også gjort sin entre i det 100% elektriske univers.
Den nye øverste chef Sebastian Grams og salgs- og marketingchef Rolf Michl forklarer bl.a. om strategien for elektrificering.
Sebastian Grams, du har siden 1. marts været nyt medlem af direktionen hos Audi Sport GmbH. Det er en tradition, at politikere efter 100 dage i embedet bliver bedt om at give en første status. Hvordan synes du, et det er gået?
Sebastian Grams: Jeg kommer oprindeligt fra Heilbronn, og min karriere hos Audi startede for 20 år siden inden for udvikling af drivlinjer. Jeg kan forsikre jer om, at der ikke findes noget barn i området, som ikke har drømt om at arbejde hos Audi Sport. Som alle andre i vores team er jeg også performance-entusiast og ekstremt begejstret for teknik. Vi ønsker at rykke grænserne for, hvad der kan lade sig gøre – det er ånden hos Audi Sport. Og sådan vil det også være i fremtiden. Det er jeg helt overbevist om.
Du taler om grænser. Hvad er efter din mening forudsætningerne for at gå nye veje?
Grams: Forandringer starter som idéer. I segmentet for højtydende biler handler det for os om at definere fremtidens individuelle mobilitet på en ny måde og gøre den til en emotionel oplevelse. Men det kræver også mod – mod til at se tingene fra helt nye sider og beslutte sig for at gå nye veje, som også vil begejstre vores kunder i fremtiden. Med RS e-tron GT har vi netop lanceret den første komplet eldrevne RS-model – vores første komplet eldrevne High Performance-model – og dermed præsenteret en helt ny og særdeles følelsesbetonet dimension af RS-universet.
Og med en teknikers ord. Rolf Michl, det må da fryde dit hjerte som medlem af salgsorganisationen.
Michl: Ja, det kunne jeg ikke have sagt bedre selv. R- og RS-modellerne spiller en helt central rolle for mærkets sportslige image. I dette specifikke segment henvender vi os til en meget krævende og teknisk velfunderet kundegruppe, der stiller de højeste krav til performance og design, men også til anvendelighed i dagligdagen og mulighederne for individualisering – et segment med et enormt vækstpotentiale for os. I 2020 har vi på trods af coronapandemien noteret en fremgang i salget på 16 % – det er en logisk konsekvens af, at vi har lanceret vores nye modeller i de store salgsregioner som Europa, Nordamerika og Kina, men også på oversøiske markeder som Japan, Australien og New Zealand. Begejstringen for vores High Performance-modeller har en positiv indflydelse på opfattelsen af mærket som helhed, og det kan især mærkes efter lanceringen af RS 6 Avant, RS 7 Sportback og RS Q8, der på trods af vanskelige markedsbetingelser har solgt fremragende: Vores modeller er og bliver drømmebiler – i hele verden!
Den verden, som du taler om, er ved at forandre sig – stikordene er elektrificering og digitalisering. Påvirker det også menneskers forestilling om, hvad en drømmebil skal byde på?
Michl: Naturligvis oplever vi forandringer, og vi analyserer megatrends og markedsudviklingen intensivt, fordi disse parametre påvirker vores kunders købsårsager og opfattelse af luksus. Med tanke på bæredygtighed kommer en afgørende dimension af performance i spil – en anden end før, men helt sikkert en fascinerende dimension.
Sebastian har tidligere omtalt RS e-tron GT: et passioneret statement imod ensartethed. En samlet ydelse på op til 646 hk og et samlet drejningsmoment på 830 Nm. Præstationerne ved igangsætning er utrolige og kan få pulsen op hos enhver – og det er en milepæl for os i en ny tidsalder med komplet elektrisk high performance, som gør det muligt for os at overbevise både loyale stamkunder og nye kunder.
En ting er accelerationen, men mange forbinder også stadig præstationer med den imponerende lydkulisse fra en stor forbrændingsmotor.
Michl: Netop der ser vi den største forandring. Kunder, der køber en komplet eldrevet performance-model, sætter naturligvis pris på præstationer ud over det sædvanlige, men de lægger også vægt på understatement og bæredygtighed. Stilhed er den nye støj! Det digitale e-tron sportslyd-system skaber på baggrund af data i realtid om elmotorernes omdrejningstal og andre parametre en kunstig lyd, som afspejler drivlinjens funktion på en autentisk og nuanceret måde. Via køredynamiksystemet Audi drive select kan føreren tilpasse lydbilledet. Så kan du køre stille gennem nabolaget og slippe den RS-typiske lyd fri, når omgivelserne tillader det.
En helt ny form for High Performance. Sebastian Grams, hvordan ser strategien for elektrificering ud hos Audi Sport GmbH?
Grams: En tydelig og konsekvent elektrificeringsstrategi er grundlaget for vores virksomheds fremtid. Vi begyndte elektrificeringen af Audi Sport-modellerne med forbrændingsmotorerne. RS 6 Avant, RS 7 Sportback og RS Q8 kombinerer højtydende 4,0-liters V8 TFSI-motorer med biturbo og 48V-mildhybridsystemer og cylinder on demand-teknologi. I fremtidens modelgenerationer går vi et skridt videre med RS-modellerne: med High Performance-plug-in-hybridmodeller og komplet eldrevne modeller. Den elektriske mobilitet åbner helt nye muligheder, hvad angår køredynamik: Tænk fx på den komplet variable kraftfordeling med det elektriske quattro-firehjulstræk med torque vectoring. Komplet eldrevne modeller som Audi RS e-tron GT er spydspids for vores entre i tidsalderen med elektrisk High Performance-mobilitet.
Rolf Michl, kan du ud fra et salgsmæssigt synspunkt give et konkret bud på, hvad de næste skridt på vejen bliver?
Michl: Efter planen vil vi allerede fra 2024 tilbyde over halvdelen af vores High Performance-modeller som delvist eller komplet elektrificerede modeller. I 2026 vil den andel formentlig endda udgøre 80 %. Vi vil gerne tilbyde vores kunder de rigtige biler i forhold til markedet og de forskellige segmenter. Det gælder lige fra den brede elektrificering med mildhybridmodeller over fleksibiliteten med plug-in-hybridmodeller til den særlige køreoplevelse med elbiler. Hvad angår High-Performance-SUV’er, ser vi et stort potentiale på mange markeder. Ved udgangen af årtiet vil vi kun tilbyde eldrevne modeller i segmentet for højtydende biler – altså komplet eldrevne biler og High Performance-plug-in-hybridbiler.
Lad os til sidst tage endnu et kig på den allerede omtalte forandringskultur. Sebastian Grams, hvor ser du de største muligheder i denne omstilling?
Grams: Sådan en omvæltning er ikke et one-man-show. Derfor samarbejder vi ekstremt dedikeret som team. Forandring er altid en stor mulighed. Vi bliver motiveret af at udvikle nye løsninger hurtigere end andre og turde at implementere dem. Hos Audi Sport har vi en målsætning om, at fremtidens mobilitet i segmentet for High Performance-biler skal være bæredygtig, progressiv og digital. Vi ved, at vores kunder stiller store krav og kun er tilfredse med de bedste produkter.
Forbrugsangivelser på de nævnte modeller
Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO₂-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr
Audi RS e-tron GT
Strømforbrug ved blandet kørsel: 21,0 kWh/100 km (WLTP)
Audi RS 6 Avant
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 8,0 km/l (WLTP)
CO2-emission ved blandet kørsel: 283 g/km
Audi RS 7 Sportback
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 8,1 km/l (WLTP)
CO2-emission ved blandet kørsel: 279 g/km
Audi RS Q8
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 8,1 km/l (WLTP)
CO2-emission ved blandet kørsel: 279 g/km
Der tages forbehold for ændringer og fejl.