Audi e-tron-prototypen forener høj ydelse og høj effektivitet. Med en samlet ydelse på op til 408 hk (300 kW) accelererer den komplet eldrevne luksus-SUV fra 0 til 100 km/t på under 6 sek.
I WLTP-testcyklussen kører den over 400 km på en batteriopladning. En vigtig faktor for den store rækkevidde er, at bilen har det mest innovative rekuperationskoncept i hele konkurrentfeltet, hvilket blev understreget på Pikes Peak i august.
1 km nedad genererer yderligere ca. 1 km rækkevidde
Pikes Peak rager 4.302 m op i luften i de sydlige Rocky Mountains, og der hvor Walter Röhrl i 1987 vandt verdens mest berømte bjergracerløb med Audi Sport quattro S1, vakte Audi e-tron-prototypen i august opmærksomhed med det variable og dermed mest effektive rekuperationssystem i konkurrentfeltet. På den 31 km lange bjergnedkørsel tilbageførte el-SUV’en så meget energi til batteriet, at den dermed kunne tilbagelægge den samme strækning ekstra én gang til. Forudsætningen skabtes af højdeforskellen på ca. 1.900 m. Audi e-tron-prototypen rekupererer med et drejningsmoment på op til 300 Nm og 299 hk (220 kW) i elektrisk ydelse. Det er mere end 70 % af drivlinjens ydelse og mere, end hvad nogen serieproduceret model har præsteret til dato.
Rekuperationskonceptet – fra fri rullefunktion til one pedal feeling
Rekuperationssystemet genererer op til 30 % af el-SUV’ens rækkevidde. Det omfatter begge elmotorer og det elektrohydraulisk integrerede bremsereguleringssystem. I denne forbindelse har man for første gang kombineret tre forskellige rekuperationstyper: den manuelle påløbsrekuperation via skiftekontakter, den automatiske påløbsrekuperation ved hjælp af den forudseende effektivitetsassistent og bremserekuperationen med glidende overgang mellem elektrisk og hydraulisk deceleration. Audi e-tron-prototypen rekupererer op til 0,3 g udelukkende ved hjælp af elmotorerne og uden at gøre brug af det konventionelle bremsesystem – det er tilfældet ved mere end 90 % af alle decelerationer. Dermed bliver praktisk talt alle normale bremsemanøvrer tilbageført til batteriet i energimæssig forstand.
Føreren kan ved hjælp af skiftekontakterne ved rattet indstille graden af påløbsrekuperationen til tre niveauer. På det laveste niveau ruller bilen uden slæbemoment, når føreren fjerner foden fra speederen. På det højeste niveau reducerer el-SUV’en hastigheden mærkbart, og føreren kan decelerere og accelerere bilen udelukkende ved hjælp af speederen. Det giver den såkaldte one pedal feeling. I en sådan decelerationssituation kan føreren undlade at gøre brug af bremsepedalen.
Først hvis føreren decelererer bilen med mere end 0,3 g med bremsepedalen, kommer hjulbremserne i brug. De bliver aktiveret lynhurtigt – takket være et nyt elektrohydraulisk betjeningskoncept, som Audi som den første producent på verdensplan lancerer i en elektrisk drevet serieproduceret bil. Et hydraulikstempel i det kompakte bremsemodul genererer yderligere tryk og dermed også supplerende bremsekraft til rekuperationsmomentet. I tilfælde af en automatiseret opbremsning i en farlig situation går der kun 150 millisekunder mellem indledningen af decelerationen og opnåelsen af det maksimale bremsetryk mellem bremsebelægninger og -skiver. Med denne hurtige trykdannelse reduceres bremselængden med op til 20 % sammenlignet med et konventionelt bremsesystem.
Det elektrohydraulisk integrerede bremsereguleringssystem afgør afhængigt af kørselssituationen, om Audi e-tron-prototypen skal rekuperere med elmotor, hjulbremse eller en kombination af begge ting – og det tilmed elektrisk individuelt for hver aksel. Bremsepedalen er frakoblet fra hydraulikken, og overgangen fra motorbremsning til ren friktionsbremsning er glidende og kan nærmest ikke fornemmes i føreren fod. Med dette system udnytter el-SUV’en målrettet sit maksimale rekuperationspotentiale.
I den forbindelse understøttes systemet af effektivitetsassistenten, der er en del af bilens standardudstyr. Systemet registrerer de trafikale omgivelser og vejens forløb ved hjælp af radarsensorer, kamerabilleder, navigationsdata og Car-to-X-informationer. Så snart føreren fjerner foden fra den højre pedal, bliver der vist en besked herom i Audi virtual cockpit. I samspil med den adaptive kørselsassistent kan effektivitetsassistenten endvidere decelerere og accelerere el‑SUV’en forudseende.
Elmotorer med høj ydelse
Den elektrisk drevne SUV er ikke kun effektivitet men også præstation. Begge elmotorer yder 360 hk (265 kW) og udvikler et drejningsmoment på 561 Nm. De kan gøre brug af denne maksydelse i op til 60 sek. Dermed muliggør de acceleration fra stilstand og den elektronisk begrænsede tophastighed på 200 km/t flere gange efter hinanden med konstant kraft. Det maksimale drejningsmoment bliver genereret på brøkdele af et sekund og skaber en enorm trækkraft. Føreren aktiverer boostfunktionen ved at skifte fra D til S og træde den højre pedal helt ned. Denne funktion er til rådighed i 8 sek. Her skaber drivlinjen en samlet ydelse på 408 hk (300 kW) og et drejningsmoment på 664 Nm. Og dermed klarer Audi e-tron-prototypen spurten fra 0 til 100 km/t på under 6 sek.
Audi e-tron i Danmark
Audi e-tron forventes at lande hos de danske forhandlere omkring årsskiftet. Der er ikke danske priser på Audi e-tron endnu.