KIA Motors har frigivet et billede, som afslører den intelligente konstruktion af den nye KIA Sorento Plug-in Hybrid med tre sæderækker og syv sæder.
Billedet illustrerer, hvordan konstruktionen af bilens plug-in-hybridteknologi maksimerer pladsen til både passagerer og bagage. Sorento vil være en af de mest praktiske plug-in-hybrid SUV’er på markedet, når den lanceres i starten af 2021.
Det nye billede afslører, hvordan den store batteripakke, brændstoftanken, forbrændingsmotoren og elmotoren er integreret i bilens struktur, så man opnår maksimal plads til bagage og op til syv personer.
En intelligent drivlinjekonstruktion for maksimal kabineplads
Under motorhjelmen på Sorento Plug-in Hybrid ligger der en kraftfuld 1,6-liters T-GDi-motor (turbocharged gasoline direct injection), der leverer op til 180 hk og et drejningsmoment på 265 Nm. Den suppleres af en elmotor, som yder 91 hk og et drejningsmoment på 304 Nm. I kombination yder drivlinjen op til 265 hk og et drejningsmoment på 350 Nm – dermed er det den mest kraftfulde Sorento i Europa nogensinde.
Elmotoren er monteret mellem forbrændingsmotoren og gearkassen, hvilket er muligt takket være den kompakte konstruktion af den downsizede turbomotor under motorhjelmen. Denne konstruktion gør det muligt for Sorento Plug-in Hybrid at køre rent elektrisk eller via en kombination af el- og forbrændingsmotor – med kraftoverføring til forhjulene eller til alle fire hjul afhængigt af bilens specifikationer og vejforholdene.
Bilens effektfulde 13,8 kWh litium-ion-polymer-batteripakke er placeret under fører- og passagersædet. Batteripakken er monteret mellem gulvet i kabinen og bilens bund. I Sorento med firehjulstræk ligger den ”sadelformede” batteripakke over kardanakslen. Denne konstruktion betyder, at batteripakken ikke tager plads fra Sorentos kabine eller bagagerum på samme måde, som det ses i andre plug-in-hybridmodeller, hvor batteriet ofte optager værdifuld bagagerumskapacitet.
Batteripakken er forsynet med et uafhængigt vandkølingssystem for optimal varmestyring og effektivitet. Det selvstændige kølesystem gør det muligt for batteripakken at regulere sin temperatur effektivt på den trange plads.
Derudover gør placeringen af batteriet langt nede i midten af karrosseriet mellem de to aksler, at tyngdepunktet er lavt, og at vægtfordelingen optimeres. Placeringen af batteriets masse tættere på bilens midte bidrager til bilenss afbalancerede dynamiske karakter både på og uden for vejen og forbedrer køreegenskaberne.
Sorento PHEV’ens 67-liters brændstoftank er placeretunder anden sæderække, mens 3,3 kW onboard-laderen er placeret under bagagerumsbunden. Placeringen af disse komponenter gør, at passagererne på tredje sæderække stadig har masser af benplads og en komfortabel siddeposition, og samtidig er der også masser af bagagerumsplads.
Plads til syv plus bagage
Sorentos gennemtænkte drivlinjekonstruktion betyder, at den har god plads til op til syv personer. Den har også et af de største bagagerum i klassen – op til 809 l for modeller med syv sæder (med tredje sæderække klappet frem) eller 898 l for modeller med fem sæder, afhængigt af specifikationerne.
Sorento Plug-in Hybrid har god plads til fem personer og en stor mængde bagage. Bagagerummet har den rette størrelse og form til at kunne rumme en klapvogn og et par kufferter eller rejsetasker – eller op til fire store kufferter. Når alle syv sæder er i brug, kan bagagerummet på 175 l rumme de ting, som skal med på en familieudflugt, som fx picnickurv, outdoor-udstyr eller et par rejsetasker.
50:50-splitbagsæderne på tredje sæderække kan nemt klappes frem ved hjælp af greb i bagagerummet, så man får en helt plan bagagerumsbund. 60:40-splitbagsæderne på anden sæderække kan også nemt klappes frem for at skabe endnu mere plads til længere, større genstande som fx sportsudstyr eller, for gør-det-selv-folket, flade pakker med møbler.
Når Sorento Plug-in Hybrid kommer til salg i Danmark i begyndelsen af 2021, vil den være en af kun ganske få syvsæders plug-in-hybrid SUV’er på markedet – og i særdeleshed en af de mest praktiske.