Finansielle teams, der aktivt bruger kunstig intelligens,  klarer sig bedre end konkurrenterne
Hjem UNDERSØGELSE Finansielle teams, der aktivt bruger kunstig intelligens, klarer sig bedre end konkurrenterne

Finansielle teams, der aktivt bruger kunstig intelligens, klarer sig bedre end konkurrenterne

Af Redaktionen

Ny undersøgelse fra ERP-systemvirksomheden Unit4 viser, at økonomiafdelinger, der har implementeret AI, klarer sig bedre end dem, der ikke gør det.

ERP-systemvirksomheden Unit4 præsenterer sine hovedresultater fra en nylig undersøgelse blandt 1760 finansafdelinger i mellemstore, store virksomheder i 11 lande – herunder Danmark.

Undersøgelsen, “Finans, AI og fremtiden indenfor beslutningstagning” viser, at bevidstheden om kunstig intelligens (AI) blandt dem, der arbejder inden for økonomi, er høj. Hele 70 procent siger, at de har et godt kendskab til emnet. Desuden viser undersøgelsen, at de, der har implementeret AI -teknologi, klarer sig bedre end dem, der ikke gør det. I modsætning til deltagerne i undersøgelsen, der endnu ikke bruger kunstig intelligens, er der klare forskelle:

  • 47 procent af dem, der bruger kunstig intelligens, mente, at deres virksomhed præsterede stærkt, mod kun 28 procent af dem, der ikke bruger den
  • 49 procent af dem, der bruger kunstig intelligens, mener, at den virksomhed, de arbejder for, har et stærkt lederskab, i modsætning til 32 procent af dem, der ikke bruger kunstig intelligens.
  • 43 procent af dem, der bruger kunstig intelligens, tror, ​​at de vil bevare deres stærke position om 12 måneder mod kun 21 procent af dem, der ikke bruger kunstig intelligens.

– Kunstig intelligens er højt på dagsordenen for økonomiafdelinger rundt om i verden, og de der hurtigt inkluderede AI er overbeviste om, at det har haft en positiv indvirkning på organisationens præstationer. AI skal ikke kun ses som en måde at automatisere processer på, men også som en mulighed for at påtage sig en mere strategisk rolle som historiefortællere og influenter og fortolke data gennem teknologianalyse og omsætte resultater til meningsfuld indsigt der er relevant for deres organisationer, siger Anders Holm Jørgensen, Country leader, Unit4 Danmark.

Finansielle teams, der aktivt bruger kunstig intelligens,  klarer sig bedre end konkurrenterneI løbet af de næste to år forventer 83 procent af deltagerne i undersøgelsen at blive mere og mere involveret i strategi og beslutningstagning, mens 75 procent siger, at deres job vil have ændret sig markant inden for samme tidsramme.

– Der er et meget stærkt ønske om at kvalificere sig, da 83 procent siger, at de i deres rolle skal forbedre deres videnssæt i løbet af de næste to år. Undersøgelsen bekræfter den rolle, AI spiller og vil spille for at give vores arbejdspladser ny viden og kvalificerede ressourcer, siger Anders Holm Jørgensen.

I løbet af de næste 12 måneder tror mere end fire femtedele af deltagerne, at de vil lære mere om kunstig intelligens, maskinlæring, kodning, analyse og datalogi. Samtidig accepterer en tredjedel af respondenterne, at deres organisationer sandsynligvis skal ansætte nye mennesker til at imødekomme kompetencegabet.

Forstår finansverdenen værdien af ​​AI?

Der er et betydeligt potentiale for kunstig intelligens til at forbedre brugen af ​​økonomisk planlægning og analyse (FP&A), men dette kræver en forståelse af, at kunstig intelligens kan mere end at automatisere daglige opgaver. Svarene i Unit4s undersøgelse tyder på, at de største fordele ved kunstig intelligens er relateret til forbedret datakvalitet (33 procent) og tidsbesparelser (32 procent), men kun en fjerdedel af respondenterne siger, at det vil hjælpe kolleger med at træffe hurtigere beslutninger og kun 24 procent mener, at indsigt kan være grundlaget for beslutningstagning.

Dette tyder på, at folk, der arbejder med finansiering, ikke helt forstår, hvordan AI kan berige FP&A og hjælpe virksomheder med at træffe mere indsigtsbaserede beslutninger om at forudsige fremtidig vækst og markedsmuligheder. Det kan skyldes, at deltagerne i undersøgelsen ikke lægger tilstrækkelig vægt på strategiske lederegenskaber. Kun en fjerdedel siger, at evnen til at kommunikere og påvirke vil være nøglen for fremtidige ordenarbejdere, og kun 21 procent siger, at historiefortælling vil være vigtig.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>