Frisbii opkøber det britiske AI-selskab Infer
Hjem AIFrisbii opkøber det britiske AI-selskab Infer

Frisbii opkøber det britiske AI-selskab Infer

Af Redaktionen

Betalings- og abonnementsstyringsselskabet Frisbii, der oplever stor vækst i Danmark, opkøber den britiske AI-specialist i prædiktiv analyse, Infer.

Dermed bliver Frisbii blandt de første i Europa til at tilbyde AI-drevne analyseværktøjer til virksomheder med gentagne betalinger så som abonnementsforretninger.

Antallet af abonnementsvirksomheder stiger, og ifølge konsulenthuset Subscrybe udgør det samlede private forbrug af abonnementer i Danmark i dag 218 milliarder kr. årligt. Ifølge betalings- og abonnementsstyringsselskabet Frisbii, der i Danmark har infrastrukturkritiske kunder som Rejsekortet, DSB og Øresundsbroen samt Matas, Coolshop, Boozt m.fl., er en af de største udfordringer dog at fastholde abonnementskunder, men det vil Frisbii nu lave om på ved hjælp af kunstig intelligens.

Derfor opkøber Frisbii det britiske selskab Infer, som er specialist i AI-baseret prædiktiv analyse, og integrerer teknologien på sin betalings- og abonnementsstyringsplatform.

Opkøbet er en vigtig strategisk tilføjelse, som gør det muligt for virksomheder, der lever af gentagne betalinger, at få langt mere præcise indtægtsprognoser baseret på kunstig intelligens – fx ved at opdage forbrugsmønstre blandt eksisterende kunder og dermed forudsige risikoen for kundefrafald samt komme med konkrete anbefalinger til at fastholde dem.

“I Danmark ser vi et markant skifte mod abonnementsforretninger både blandt startups og etablerede virksomheder, men potentialet for at optimere indtægter og fastholde kunder er langt fra udnyttet optimalt. Med opkøbet af Infer gør vi det muligt at bruge AI som et reelt beslutningsværktøj, så det bliver nemmere at forstå og forudsige kundeadfærd samt handle proaktivt – ikke kun for dataanalytikere, men også for salg, marketing og ledelse. Det er en gamechanger for virksomheder, der lever af gentagne betalinger,” siger Mikael Christian Carlsen, salgsdirektør i Frisbii.

Dataanalyse med kunstig intelligens
Frisbii opkøber det britiske AI-selskab Infer

Mikael Christian Carlsen, Frisbii

Frisbiis nu udvidede betalings- og abonnementsstyringsplatform er rettet mod salgs-, kundeservice-, finans- og marketingteams særligt i mellemstore virksomheder.

For salgs- og kundeserviceafdelinger bliver det nemmere at identificere krydssalgs- og mersalgsmuligheder blandt eksisterende kunder for at optimere livstidsværdien og minimere kundefrafald (churn). For finansafdelinger bliver omsætnings- og cash flow-prognoser mere pålidelige, hvilket er en afgørende fordel for virksomheder, der lever af gentagne betalinger. For marketingafdelinger bliver det nemmere at identificere hvilke kundegrupper, der er særligt relevante, og hvordan de kan målrette deres kampagner mere effektivt og optimere marketingudgifterne.

“Med dette opkøb udvider vi vores ekspertise på et område, der har et enormt potentiale, især for virksomheder med gentagne betalinger så som abonnementsforretninger. Vi ved fra adskillige kunder, at mange virksomheder har store mængder data, men kæmper med at omsætte disse data til forretningskritisk viden. Derfor gør vi det nu nemmere at forudsige kundefrafald, identificere salgspotentialer og forbedre indtægtsprognoser med langt større sikkerhed frem for mavefornemmelser,” siger David McGuinness, produktansvarlig (Chief Product Officer) hos Frisbii.

Nyt data science-team med fokus på AI-løsninger til gentagne betalinger

Infers AI-teknologi forenkler udviklingen og integrationen af skræddersyede machine learning- modeller til virksomheder – platformen kombinerer dataadgang, modellering og beregning i en brugervenlig løsning og omdanner selv komplekse analyser til et naturligt sprog via en dialogbaseret brugergrænseflade.

Med opkøbet bliver Infer en central del af Frisbii og udgør dermed Frisbiis nye data science- afdeling under ledelse af Infers medstifter og administrerende direktør Erik Mathiesen-Dreyfus som Head of Data Science.

Målet er at udvikle en ny generation af AI-drevne løsninger, der specifikt er skræddersyet til virksomheder med gentagne betalinger, og som udvider Frisbiis eksisterende betalings- og abonnementsstyringsplatform.

”Udviklingen inden for kunstig intelligens går ekstremt hurtigt, og hvad der er banebrydende den ene måned kan være forældet den næste. Det bliver stadigt tydeligere, at fremtidens vindere ikke kun er de store tech-selskaber, men også dem med stærk domæneekspertise, som forstår deres branche og kan integrere AI dybt i konkrete forretningsprocesser, siger Erik Mathiesen-Dreyfus, Head of Data Science hos Frisbii, og tilføjer:

”Det er netop her, Infer og Frisbii komplementerer hinanden, fordi vi samler Infers AI-teknologi og Frisbiis brancheekspertise, hvilket gør det til det ideelle tidspunkt at gå sammen og sætte nye standarder for datadrevet indtægtsstyring til virksomheder med gentagne betalinger.”

 

 

Om opkøbet

Infers teknologiløsning til dataanalyse og opbygning af machine learning-modeller vil blive fuldt integreret i Frisbiis platform. Opkøbet styrker Frisbiis ekspertise inden for prædiktiv analyse og gør det muligt at analysere indtægtstendenser på forhånd og træffe datadrevne beslutninger om, hvordan indtægterne optimeres og omkostningerne reduceres. Infer-teamet bliver fremover Frisbiis nye data science-afdeling under ledelse af Infers tidligere CEO, Erik Mathiesen-Dreyfus.

Om Frisbii

Frisbii er et europæisk abonnementsstyrings- og betalingsselskab, der gør det nemt for virksomheder at styre betalings-, fakturerings- og abonnementsløsninger på én platform. Platformen er skabt til virksomheder med tilbagevendende indtægtsmodeller såsom abonnementsløsninger og andre forretningsmodeller med gentagne betalinger.

Frisbii er resultatet af fusionen mellem det danske betalingsselskab Reepay, den tyske abonnementsstyringsudbyder Billwerk, den franske Salesforce-baserede abonnementsstyringsudbyder Sofacto, den tyske abonnementsstyringsudbyder Plenigo og den britiske AI-specialist i prædiktiv analyse Infer. Integrationen af disse teknologier gør virksomheders beslutningstagning, prognoser og indtægtsstyring nemmere, fordi de får værdifuld dataindsigt og indtægtsanalyse bl.a. ved hjælp af AI og forudsigelighedsmodeller samlet på én platform.

Frisbii har mere end 4000 kunder på tværs af teknologi-, e-handels- og mediebranchen i Europa – fra små og mellemstore virksomheder til store globale koncerner. I Danmark har Frisbii kunder som Rejsekort, DSB, Øresundsbroen, Nordisk Film, Danske Spil, Matas og Coolshop. Frisbii beskæftiger 150 medarbejdere fordelt på fem lokationer i henholdsvis København, Frankfurt, Montpellier, Gdansk og Paris.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>