Nye generative AI-værktøjer sætter strøm til produktinnovation for at forbedre verdens mest populære abonnementstjeneste til lydstreaming.
Google Cloud og Spotify annoncerede i dag et udvidet strategisk partnerskab for at styrke deres ekspertise inden for infrastruktur, data og analyse samt AI/ML-teknologier.
Google Cloud har været Spotifys foretrukne cloud-udbyder siden 2016, og i dag betjener platformen mere end 574 millioner aktive brugere hver måned. I det nye kapitel af samarbejdet vil Spotify udforske brugen af Google Clouds AI-værktøjer til at forbedre Spotifys platform gennem:
- Opdagelse af indhold: Spotify undersøger store sprogmodeller (LLM’er) for at kunne forstå bredden af sit indholdsbibliotek og udvide de metadata, der bruges til at præsentere indhold for brugerne hver dag.
- Personlige anbefalinger: Spotify undersøger også, hvordan man kan forbedre lytteoplevelsen ved at bruge LLM’er til at forstå mønstre bag brugernes valg af indhold, såsom podcasts og lydbøger, for at præsentere nye og interessante anbefalinger.
- Fokus på sikkerhed: Spotify undersøger også brugen af LLM’er til at give en mere sikker lytteoplevelse og identificere potentielt skadeligt indhold.
Spotify har længe forstået potentialet i AI og har investeret i teknologien i årevis, herunder deres egen ML Platform på Google Cloud. Maskinlæring er grundlaget for deres evne til at levere personlige anbefalinger gennem skræddersyede spillelister til lytterne.
“Vi er glade for at kunne bygge videre på det stærke og pålidelige fundament, vi har etableret med Google Cloud,” siger Gustav Söderström – Co-President, CPO & CTO, Spotify. “Udviklingen af vores teknologi er blevet matchet af Google Clouds engagement i at opbygge den bedst mulige platform, som vores produkter kan køre på, og drive yderligere innovation med de nye muligheder inden for generativ AI.”
“Gennem dette udvidede partnerskab hjælper Google Clouds AI-værktøjer Spotify med at løfte lytteoplevelsen for sine kunder,” siger Thomas Kurian, CEO for Google Cloud. “Spotify anerkender også det potentiale, AI kan have på tværs af deres forretning, og sammen vil vi fortsætte med at levere innovative teknologier, der gavner deres forretning.”
Ud over potentialet i AI/LLM’erfortsætter Spotify og Google Cloud med at styrke deres samarbejde mellem ingeniører for at skalere og udvide Spotifys kernefunktioner og backend-platform.
Spotify fortsætter også med at udnytte Google Clouds datafunktioner, der har drevet succesfulde kampagner og giver værdifuld indsigt og analyser, der hjælper kunstnere med at få succes på platformen.
“Samarbejdet og co-innovationen mellem Spotify og Google Cloud skubber grænserne for, hvad begge platforme kan gøre,” siger Tyson Singer, Vice President, Technology and Platform, Spotify.
“Den store skala, hvor vi kan køre backend-tjenester og behandle data, samt de omkostningsbesparelser, vi har været i stand til at opnå, er afgørende for vores virksomheds succes.”
Ud over at være et lydstreamingfirma er Spotify velkendt i udviklermiljøet som ophavsmand til Backstage, et open source-framework til opbygning af udviklerportaler, der bruges af over 2.000 virksomheder verden over. Backstage fjerner hverdagens kompleksitet for udviklere, og Spotify undersøger muligheden for at bruge Google Clouds AI-funktioner til yderligere at forenkle handlinger, så udviklere kan fokusere på vigtigere opgaver som at bygge kode.