Den markedsledende cloud-tjeneste til hotelbranchen, Mews, har offentliggjort en realtidsanalyse af hotelbranchens økonomiske præstationer for sommeren 2023 (juni, juli og august).
Som følge af personalemangel, inflation og høje renter bruger et stigende antal hotelejere teknologi til at skabe mersalg og generere indtægter fra andet end værelser, viser tal fra analysen.
Mews har i dag 9% af den samlede hotelkapacitet i Norden og er klar med nordisk ekspansion.
Mews har på nuværende tidspunkt en markedsandel på 9% af den samlede hotelkapacitet i Norden og arbejder med mere end 200 hoteller i Norden, inklusive Strawberry og Best Western. Mews hjælper hotelejere til at strømline og effektivisere forretningen, transformere gæsteoplevelsen og skabe en mere rentabel virksomhed. Analysen fra er baseret på fem nøgleområder: belægning, gennemsnitlig dagspris (ADR), indtægt per værelse (RevPAR), online check-in og mersalg samt booking af andre områder på hotellet.
De vigtigste resultater viser:
- Rejsemarkedet er i positiv udvikling: Den gennemsnitlige belægning på hoteller for sommeren 2023 i hele Norden var 59%. Det er en stigning på 2% sammenlignet med året forinden. Den højeste andel af bookede værelser var i august.
- Rejsende benytter i stigende grad bekvemmeligheden ved online check-in og mulige opgraderinger: 11% af de gæster, der tjekkede ind på et hotel i Norden i sommers, benyttede sig af online check-in. Dem, der opgraderede under deres online indtjekning, brugte 40€ oven i den oprindelige reservation på opgraderinger som morgenmad og sen check-out. Som en del af det såkaldte ‘Mews x Hotels for Trees’-initiativ valgte 14% af gæsterne, der tjekkede ind online, at springe den daglige rengøringshjælp over og bidrage til at plante et træ i stedet.
- Forbrugerne trodsede stigende priser og rejste som vanligt i sommeren 2023: På trods af en stigning i belægningen på blot 2% fra sommeren 2022 sås en tydelig positiv udvikling i ADR og RevPAR i Norden og globalt. Globalt steg ADR med 5% fra sidste år til et gennemsnit på 130,72€, delvist men ikke alene grundet inflationen. Også RevPAR steg betydeligt – 10% sammenlignet med sidste år – til 79,85€. I juni var gennemsnittet knap 30€ højere sammenlignet med året forinden.
- Indtægter fra andet end værelser er en udmærket diversificeringsstrategi: 20% af hotellerne tilbyder booking af andre af hotellets områder og tjenester og genererer indtægter heraf.
Mews er klar med nordisk ekspansion
Korte sæsoner, høje lønomkostninger og mangel på arbejdskraft understreger behovet for at strømline og digitalisere hoteldriften. Mews er klar til at udvide sin tilstedeværelse i Norden for at styrke den voksende hotelbranche og gøre det muligt for hotelejere at levere og fokusere på enestående gæsteoplevelser. Fra den 2. til den 14. oktober er Mews på roadtrip i Danmark, Sverige og Norge og besøger mere end 34 byer og 90 hoteller.
”Vi ser hotelejere i hele Norden omfavne innovation og digitalisering, og det har stor indvirkning på forretningen. Alt fra øget belægningsgrad til indtjening – vejen til optimering ligger i data. Vores roadtrip i Norden er et bevis på den stigende interesse fra fremsynede hotelejere. Vi har ambitioner om at udvide vores tilstedeværelse i de nordiske lande, så vi kan hjælpe hotelejere med at tilbyde enestående oplevelser for millioner af gæster hvert år,” siger Matt Welle, CEO for Mews.
Effektivisering af processer
Absalon Hotel Group, som driver tre hoteller i København, har strømlinet sine processer for at skabe en nem og agil brugeroplevelse for både personale og gæster. Hotelgruppen har med Mews oplevet 60% højere RevPAR samt en markant stigning i bookingsystemets konverteringsrate.
”Mews Booking Engine har gjort det nemt for vores gæster at foretage reservationer, og vi kan let administrere vores værelsespriser og tilbyde gæsterne ekstra faciliteter under deres bookinger. Det har betydet, at belægningsgraden er steget med 28%. Mews sætter gæsterne i centrum, og det stemmer overens med vores værdier hos Absalon Hotel Group. Med Mews oplever vi fuld kontrol over vores drift, og vi har set en positiv indvirkning på vores omsætning, belægning og på gæsternes tilfredshed som følge heraf,” siger Anne Søndergaard Mikkelsen, Revenue Manager for Absalon Hotel Group.
Diversificering af indtægter
I takt med at hotelbranchen kæmper med personalemangel og korte sæsoner, udfordres hotelejere og operatører konstant på at drive hotelvirksomhed og levere unikke gæsteoplevelser.
Mange hotelejere diversificerer i stigende grad deres indtægter og for at virkeliggøre hotellets fulde potentiale, sælger én ud af fem hoteller i Norden mere end overnatninger – fx parkeringspladser og mødelokaler. Hoteller med den type mersalg tjener i gennemsnit 4.981,81€ mere om måneden og i lavsæsonen kan den type faciliteter sælges til beboere og andre virksomheder i lokalsamfundet.
For Hotel Rival, et privatejet boutique-hotel i hjertet af Stockholm, har samarbejdet med Mews og Oaky tidoblet salget i receptionen på bare tre måneder.
”Vores team er nu mere dedikeret til at sælge oplevelser, så vi kan give vores gæster et godt samlet ophold. Vi ønsker, at gæsterne er glade, når de bor på Hotel Rival. Mews er fundamentet, der gør det muligt at integrere og styre vores hoteldrift med alt fra mersalg til prisfastsættelse og gæstebetalinger. Det har sparet os ekstremt meget tid over hele linjen og gjort det muligt for os at fokusere på vores gæster,” siger Jesper Sandberg, Revenue and e-Commerce Manager hos Hotel Rival.
Han fortsætter: ”Et eksempel er de utrolige resultater, vi har set siden vi startede med at bruge Mews og Oaky til at hjælpe vores receptionspersonale med at sælge mere effektivt. Gæster, der bor i højere værelseskategorier, har tendens til at være mere tilfredse. Efter integrationen har vi set en stigning på 358% i mersalg-indtægter den første måned og 683% i den anden måned”.
Frigør tid og forbedrer serviceoplevelsen
Mews gør det muligt for hotellerne at fokusere på gæsterne ved at reducere tid forbundet med check-in, receptionsarbejde om natten og behovet for concierge. I stedet kan tiden prioriteres på at tilbyde en skræddersyet gæsteoplevelse.
Opus XVI, et luksushotel i Bergen, fandt ud af, at de ved at automatisere den daglige drift, fik mere tid til at skabe en unik gæsteoplevelse inspireret af hotellets historie Ved at implementere Mews har de set en stigning i RevPAR på 67% og en stigning i ADR på 34%.
”Vi var på udkig efter en moderne hospitality cloud-tjeneste, der kunne hjælpe os med at værne om hotellets historiske arv og inspirere vores gæster til at omfavne den. Mews Marketplace har givet os mulighed for at skabe vores egen teknologiske løsning, der understøtter vores behov. Og vi har for nyligt integreret Mews og Atomize, hvilket har gjort det muligt at automatisere vores indtægtsstyring. Mews har fjernet den operationelle byrde ved at drive vores hotel, så vi kan fokusere fuldt ud på at levere ekstraordinære gode gæsteoplevelser,” fortæller Alexander Grieg, Ejer og MD hos Opus XVI.
FAKTARUTA 1: MEWS OCH DE NORDISKA LÄNDERNA I TAL |
Nordisk närvaro
o 87 i Sverige o 57 i Norge o 33 i Danmark |
Tillväxt
|
Beläggningssiffror Norden
|
Mersalg i Norr
|
FAKTABOKS 2: MEWS NORDIC TOUR |
|
FAKTABOKS 3: MEWS GLOBALA TRENDER |
Genomsnittlig beläggning:
|
Så här använder du Mews för att boka tilläggstjänster:
|
Global RevPAR stigning:
|