Hyundai Motor Group annoncerer udviklingen og den fremtidige anvendelse af verdens første multikollisions-airbagsystem, som øger airbagsystemets effektvæsentligt i forbindelse med ulykker med flere kollisioner.
Ulykker med flere kollisioner er de ulykker, hvor den primære kollision efterfølges af kollisioner med andre genstande som f.eks. træer, elmaster eller andre køretøjer, og det sker i forbindelse med tre ud af ti ulykker.
De nuværende airbagsystemer yder ikke beskyttelse ved sekundære kollisioner, hvis den første kollision ikke er alvorlig nok til at udløse bilens airbags. Med multikollisions-airbagsystemet kan airbaggene blive udløst effektivt i forbindelse med en sekundær kollision, fordi der sker en kalibrering af status for bilen og personerne i bilen.
Den nye teknologi registrerer, hvor personerne er placeret i bilen efter den primære kollision. Hvis personerne er tvunget ud i usædvanlige positioner, kan effektiviteten af den eksisterende sikkerhedsteknologi være reduceret. Multikollisions-airbagsystemet er konstrueret til at blive udløst endnu hurtigere, når effektiviteten af de primære sikkerhedssystemer kan være kompromitteret, og de yder dermed ekstra sikkerhed, når fører og passagerer er mest sårbare. Ved at genkalibrere den kollisionskraft, der skal til for at udløse bilens airbags, reagerer airbagsystemet hurtigere ved den sekundære kollision, så sikkerheden forbedres for personerne i biler, der udsættes for flere kollisioner.
”Ved at forbedre airbagsystemets effektivitet i forbindelse med flere kollisioner, forventer vi at kunne forbedre sikkerheden for førere og passagerer i vores biler markant”, udtalte Taesoo Chi, som er head of Chassis Technology Center hos Hyundai Motor Group. ”Vi vil fortsætte vores forskning i flere forskellige former for kollisioner som led i vores dedikerede tilgang til at fremstille endnu mere sikre biler,der beskytter personerne i bilerne og forhindrer kvæstelser.”
I henhold til statistisk materiale fra National Automotive Sampling System Crashworthiness Data System (NASS-CDS), som hører under the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA, skete der sekundære kollisioner i ca. 30 % af 56.000 bilulykker i Nordamerika fra 2000 til 2012*.
De hyppigste former for ulykker med flere kollisioner forekommer, fordi biler krydser vognbanemarkeringerne (30,8 %), skyldes pludselige stop ved betalingsanlæg (13,5 %), påkørsel af midterrabatten (8,0 %) og kørsel ud over vejsiden med efterfølgende kollision med træer og elmaster (4,0 %).
Hyundai Motor Group har analyseret ulykker med flere kollisioner på forskellige måder for at forbedre airbagsystemets effektivitet og præcision i forbindelse med sekundære kollisioner.
Hyundai Motor Group implementerer systemet i kommende biler fra Hyundai og KIA.
*Kilde: NASS (National Automotive Sampling System)/CDS (Crashworthiness Data System).
– National Automotive Sampling System (NASS) Crashworthiness Data System (CDS) er et landsdækkende program til indsamling af kollisionsdata, som er støttet af U.S. Department of Transportation.
Programmet drives af National Center for Statistics and Analysis (NCSA) under National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).