Landsdækkende revisorkæde sender unge i mesterlære for at blive dygtige ledere
Hjem VIRKSOMHED Landsdækkende revisorkæde sender unge i mesterlære for at blive dygtige ledere

Landsdækkende revisorkæde sender unge i mesterlære for at blive dygtige ledere

Af Redaktionen

Redmark sender alle unge coaches i mesterlære for at blive dygtige ledere, og managers får en toårig lederuddannelse.

Tiltagene skal skille revisionsfirmaet ud fra konkurrenterne i jagten på branchens største talenter.

Den danske revisionsbranche lider ifølge brancheforeningen, FSR – danske revisorer, hårdt under mangel på kvalificeret arbejdskraft. For at stå stærkere i kampen om landets bedste revisortalenter, har Redmark, der er et af landets største revisionsfirmaer, sat ledelsestræning af unge medarbejdere øverst på agendaen.

– Uden dygtige og inspirerende ledere kan vi ikke holde på vores ansatte eller tiltrække nye til holdet. Så simpelt er det. Derfor arbejder vi i dag med ledelse på en helt ny måde, og en af de ting, der virker godt for os, er den ledelsestræning, som vi giver vores unge coaches tidligt i deres karriere. De kommer i en form for mesterlære for at blive gode ledere. Desuden tilbyder vi også en toårig lederuddannelse, så vores managers er klædt på til mærkbar ledelse i hverdagen, siger Marlene Krogh, der er HR-chef i Redmark.

Landsdækkende revisorkæde sender unge i mesterlære for at blive dygtige ledere

På billedet ses direktør i Redmark Morten Ryberg og HR-Chef Marlene Krogh. Foto: Redmark.

Ifølge Marlene Krogh ser man i Redmark ledelse som en muskel, der skal trænes langsomt, men konsekvent igennem mange år.

– For at bygge lag på ledelsestræningen har vi et stærkt fokus på forskelligheden i de unges leder- og læringsprofiler. Samtidig har partnergruppen det sidste år arbejdet med formuleringen af et ledelsesgrundlag, som ikke bare er et ledelsesgrundlag, men fundamentet for vores fremtidige ledelseskultur. Vi ved, at god ledelse er en vigtig driver for trivsel, arbejdsglæde, tiltrækning og tilknytning, samt at god ledelse er med til at sikre gode rammer for effektiv og kompetent opgaveløsning og således også en forudsætning for, at vi lykkes med vores strategiske målsætninger. Kort sagt, betydningen af god ledelse kan ikke undervurderes, udtaler Marlene Krogh.

Morten Ryberg , der er Direktør i Redmark, uddyber:

– Hele indsatsen er iværksat fra toppen af virksomheden, hvor vi i partnergruppen så at sige har taget vores egen medicin. Det er vigtigt for os at gå forrest og vise vejen, og formuleringen af et ledelsesgrundlag er et strategisk led i den proces.

FSR-direktør: – Ledelse er en overset disciplin

En undersøgelse fra FSR – danske revisorer viser, at 52 procent af danske revisorer ser branchen som præget af konservative og gammeldags ledelsesformer. Og kun 47 procent er tilfredse med deres arbejds- og privatlivsbalance.

– En af de mest alarmerende tendenser er, at ledelsesdelen hos mange revisionshuse ofte bliver overset og nedprioriteret i hverdagen. Det fortæller både medarbejdere og partnere. Hvis eksempelvis en medarbejder forlader virksomheden, og der ikke kan findes en erstatning, så ender de konkrete opgaver hos partneren, hvilket giver mindre tid til ledelsesopgaven, siger Lone Strøm.

Hun påpeger, at den dårlige ledelse samtidig kan have rod i konkrete mangler på revisionsuddannelsen:

– Når unge i dag uddanner sig til revisorer, så beskæftiger de sig ikke med konkrete ledelsesaspekter, og det er et problem. Mange revisorer får tidligt i deres karriere allerede efter tre til fire år ledelsesansvar for et team, men her misser mange firmaer desværre at medtænke løsninger, der skal understøtte de unge ledere i at klare opgaven. Resultatet bliver, at de kopierer den ledelsesstil, de har været vant til, og det er ikke altid med det bedste resultat til følge, hvilket vi med stor tydelighed ser i analyseresultatet, siger Lone Strøm.

Indsatsen har båret frugt

Effekten af Redmarks fokus på god ledelse har smittet af på medarbejdertilfredsheden. Antallet af ansatte, der oplever mærkbar ledelse i hverdagen, har på ti år bevæget sig fra 81,5 procent i 2014 til seneste måling i 2024, hvor tallet lå på 91 procent.

– Fremgangen skyldes især, at vi har en anden ledelsestilgang, end det ses hos andre revisionsfirmaer. Vi sætter mennesker først, da det er vores vigtigste ressource. Vores ledere er selvfølgelig også revisorer, men ledelsesrollen står forrest. Det betyder, at de som deres vigtigste opgave skal finde tid og overskud til feedback, udviklingssamtaler og bringe det bedste frem i dem, som de er ledere for, siger Marlene Krogh.

Redmark er det seneste år vækstet med fire nye afdelinger i Randers, Hadsten, Hadsund og Viborg. For at ruste organisationen til de mange nye medarbejdere kører direktøren og HR-chefen som led i et helt nyt tiltag i disse dage rundt til landets syv afdelinger.

– Målet med indsatsen er at udbrede kendskabet til og forståelsen af det samlede ledelsesgrundlag. Vi har arbejdet med ledelse og differentieret os fra de andre i branchen på netop det punkt i mange år, og nu kommer vi så rundt og har dialogen med organisationen, afslutter Morten Ryberg.

 

Redmark er en af landet største rådgivnings- og revisionsvirksomheder med syv afdelinger og mere end 400 medarbejdere. Redmark er landsdækkende med kontorer i Aalborg, Hadsund, Randers, Viborg, Hadsten, Aarhus og København. Læs mere på www.redmark.dk

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>