Lenovo Group (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) annoncerede i dag resultaterne for fjerde kvartal og hele regnskabsåret 2023/24.
Efter at have genoptaget væksten i tredje kvartal, rapporterede koncernen en årlig omsætningsvækst på tværs af alle forretningsgrupper i fjerde kvartal, med en stigende koncernomsætning på næsten 10 % YoY til 13,8 milliarder USD, nettoindkomsten fordobles i forhold til forrige år til 248 millioner USD, og andelen af ikke-PC-indtægter nåede et historisk højt niveau på 45 %.
Koncernens præstation i fjerde kvartal og samlede præstation i andet halvår viser, hvordan Lenovo har navigeret gennem sidste års nedgang i branchen, udnyttet de enorme vækstmuligheder muliggjort af AI og accelereret fremdriften i hele virksomheden. Omsætningen for hele regnskabsåret var 56,9 milliarder USD, og nettoindkomsten var 1 milliard USD. Fra andet halvår af regnskabsåret opnåede Lenovo en årlig omsætningsvækst på 6 %, og nettoresultatet gik fra et YoY fald i første halvår til at flade ud i andet halvår.
– I Lenovo Danmark er vi meget tilfredse med både det seneste kvartal og hele finansåret. Vi tog markedsandele inden for alle segmenter inklusive consumer, offentlige kunder samt store og små erhvervskunder. Med de seneste markedsdatatal har vi for første gang en markedsandel på over 50 procent for hele finansåret – og for det forgangne kvartal endda væsentligt højere, siger Peter Juul Jørgensen, der er landechef for Lenovo Danmark.
– Lenovos resultater for fjerde kvartal viser tydeligt, at vi ikke kun har genoptaget væksten på tværs af alle vores forretningsområder, men også at vores momentum øges, drevet af de enestående muligheder, som hybrid AI tilbyder, siger Yuanqing Yang, bestyrelsesformand og administrerende direktør hos Lenovo. Med vores intelligente transformationsstrategi og mange års investering i innovation har vi opbygget en stor portefølje af AI-kapaciteter og er med i front i forhold til at revolutionere AI-pc-markedet. Vores vision i AI-tidsalderen er smartere AI til alle. Med stærk eksekvering, vedvarende innovation, operationel ekspertise og økosystempartnerskaber er vi sikre på, at vi i det kommende år kan levere bæredygtig vækst og forbedret rentabilitet.