Microsoft er hackernes favoritbrand
Hjem SIKKERHED Microsoft er hackernes favoritbrand

Microsoft er hackernes favoritbrand

Af Redaktionen

De seneste ni måneder har Microsoft været de cyberkriminelles foretrukne brand til at franarre intetanende forbrugeres personlige oplysninger.

Således viser en ny rapport fra Check Point Software Technologies, at falske Microsoft-mails udgør næsten to ud af fem phishingangreb, hvor hackere udgiver sig for at være kendte brands.

Når falske mails fra hackere tikker ind i indbakken, kommer de oftest fra Microsoft. Således viser den seneste Brand Phishing Rapport for første kvartal af 2024, foretaget af Check Point Research, der er en del af Check Point Software Technologies, at hele 38 pct. af alle phishingangreb, hvor hackere udgiver sig for kendte brands, har Microsoft som afsender.

Siden tredje kvartal af 2023 har Microsoft været den mest anvendte virksomhed i forsøget på at stjæle personlige oplysninger. Andelen lå på 29 pct. dengang, inden den steg til 33 pct. i fjerde kvartal af 2023 for nu at udgøre hele 38 pct. af alle globale phishing-angreb, hvor hackere sender falske mails fra kendte brands.

Hackernes ti yndlingsvirksomheder

Herunder er listen over de brands og virksomheder, som cyberkriminelle oftest udgav sig for at være i første kvartal 2024:

Microsoft er hackernes favoritbrand

1. Microsoft (38 %)
2. Google (11 %)
3. LinkedIn (11 %)
4. Apple (5 %)
5. DHL (5 %)
6. Amazon (3 %)
7. Facebook (2 %)
8. Roblox (2 %)
9. Wells Fargo (2 %)
10. Airbnb (1 %)

Teknologivirksomheder i fokus

”De brands, der figurerer i rapporten, tilbyder tjenester, som benyttes af langt de fleste virksomheder, og som mange medarbejdere har tillid til. Hvis en medarbejder klikker på en af disse phishingmails og indtaster sine legitimationsoplysninger, kan det dog være en lukrativ indgang til virksomhedens data. Loginoplysninger til f.eks. Microsoft Outlook anvendes ofte til andre systemer og tjenester, hvilket potentielt set gør et phishingangreb katastrofalt for virksomheden” siger Allan Højberg, der er Security Engineer Team Leader hos Check Point Software Technologies i Danmark.

Mens Google (11 pct.) og LinkedIn (11 pct.) indtager henholdsvis anden- og tredjepladsen af de samlede phishing-angreb med en stigning på 3 pct. og 8 pct. siden sidste kvartal, debuterer udlejningsplatformen Airbnb (1 pct) i top-10 over hackernes foretrukne brands.

Sæson for phishingangreb

Netop Airbnb kan ifølge Allan Højberg være et af de brands, forbrugere skal være ekstra opmærksomme på i de kommende måneder.

”Vi har de seneste måneder set en stor stigning af mails, hvor hackere udgiver sig for at komme fra udlejningsplatformen Airbnb. Dette kan tilskrives den stigende aktivitet omkring påsken, hvor mange tager på udenlandsrejser og i sommerhus. Med sommerferien lige om hjørnet, hvor der traditionelt er endnu flere bookinger, forventer jeg, at hackere vil forsøge at lukrere på dette ved at sende falske mails fra Airbnb og andre udlejningstjenester. Derfor bør forbrugerne i de kommende måneder have et ekstra øje på udlejningstjenester, og til enhver tid være forsigtige med at klikke på mistænkelige links og filer, der lander i indbakken” afslutter han.

 

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>