Budbee, en svensk virksomhed, der med avanceret teknologi har reformeret e-handelsoplevelsen for over 25 millioner forbrugere i Nordeuropa.

Axel Möller, Budbees CTO
Hvordan fungerer det i praksis?
Det er dels takket være Algot, at Budbee er en virksomhed med en gennemsnitlig kundetilfredshedsvurdering på 4,9 ud af 5. Hvem er Algot? Algot er et AI-system, der både tilrettelægger de mest optimale ruter til Budbees leverancer og giver e-handelskunder den bedste shoppingoplevelse.
Algot planlægger hver dag automatisk, hvilken kurér, der leverer hvilken pakke, i hvilken rækkefølge og kan beregne leveringstider i minutter, alt imens modtagerens præferencer bliver opfyldt. Hver aften sammenholder Algot beregningerne med det faktiske resultat, justerer og sørger for at blive endnu mere præcis den næste dag. Der kan ske meget undervejs, inden en forbruger får sin pakke hjem. Derfor har Budbee et unikt trafikstyringssystem, der baseret på maskinlæring. Det hjælper både chauffører og forbrugere. Hvis et af de køretøjer, der leverer med Budbee, får en punktering, kan Budbees trafikstyring straks se, hvilke køretøjer, der er bedst egnet til at komme og hjælpe, så leveringen stadig kan gennemføres.
Kunderne holdes samtidig opdateret omkring de elementer, der påvirker leveringen, så du som modtager altid ved præcis, hvor din pakke er. Systemet medtager alt fra trafikmønstre til forsinkelser og geofencing i beregningerne. Budbee er på den vis mere en tech-virksomhed end et logistikfirma.
Algot og trafikstyringssystemet er blot to eksempler på den teknologi, som Budbee selv har udviklet internt. Ansvarlig for alle tekniske løsninger er Budbees CTO, Axel Möller, som har været involveret i hele rejsen siden virksomheden blev grundlagt i 2016.