KIA Motors har i dag for første gang præsenteret den nye KIA Sorento Plug-in Hybrid – en lavemissions-udgave af mærkets globale SUV-flagskib.
Den nye version kombinerer overlegne praktiske egenskaber og 7 sæder med lave driftsomkostninger og høj ydelse, hvilket gør SUV’en i D-segmentet endnu mere attraktiv.
Den nye Sorento Plug-in Hybrid er den anden elektrificerede model i det nye Sorento-modelprogram sammen med Sorento Hybrid, som også byder på et lavt niveau af emissioner. I den nye variant kombineres en kraftfuld benzinmotor med turbo med en batteripakke med stor kapacitet og en højtydende elmotor, som gør det muligt at køre kortere ture på ren el og dermed uden emissioner.
Plug-in Hybrid-varianten byder derudover på maksimal plads og alsidighed takket være den innovative platform til fjerde generation af Sorento, som fra starten er udviklet til elektrificerede drivlinjer. Med den nye platform og det store karrosseri byder Plug-in Hybrid-modellen på fremragende pladsforhold i kabinen og bagagerummet og plads til fem eller syv personer som i de øvrige modeller i modelprogrammet.
Pablo Martinez Masip, som er Director of Product Planning and Pricing hos KIA Motors Europe, udtaler følgende: “Sorento Plug-in Hybrid fuldender modelprogrammet for 4. generation af Sorento, og den bliver den ene af to elektrificerede modeller, der tilbydes i Europa. Den er udstyret med en hybriddrivlinje med turbo, som booster præstationerne og reducerer bilens miljøbelastning og driftsomkostninger. Plug-in-modeller bliver stadig mere populære i Europa, og den nye Sorento bliver en af de mest rummelige, praktiske og fleksible elektrificerede modeller på markedet”.
I første halvdel af 2020 udgjorde de elektrificerede modeller – inklusive mildhybrid-, parallelhybrid-, batterielektriske- og plug-in-hybridmodeller – ca. 25 % af KIAs solgte biler i Europa*, og salget stiger år for år.
Salget af den nye Sorento Plug-in Hybrid starter i begyndelsen af 2021 i udvalgte europæiske lande, og bilen er som standard omfattet af KIAs unikke garanti på 7 år/150.000 km.
Høj ydelse, få emissioner ved kørsel
Sorento Plug-in Hybrid er ikke blot den Sorento fra det europæiske modelprogram, som udleder færrest emissioner under kørsel, men også den mest kraftfulde model. Bilens hjerte i hybriddrivlinen med turbo er en 1,6-liters T-GDi-motor (turboladet benzinmotor med direkte indsprøjtning), som alene yder 180 hk og leverer et drejningsmoment på 265 Nm. Forbrændingsmotoren er kombineret med en højtydende litium-ion-polymer-batteripakke på 13,8 kWh og en kraftfuld elmotor, som yder 66,9 kW og et drejningsmoment på 304 Nm.
Tilsammen giver disse drivlinjekomponenter Sorento Plug-in Hybrid en systemydelse på op til 265 hk og et drejningsmoment på 350 Nm.
Sorento Plug-in Hybrid har en rent elektrisk rækkevidde, som vil være tilstrækkelig til at føreren kan køre de fleste kortere køreture på ren el. Den elektriske rækkevidde og CO2-emissionerne afventer endelig typegodkendelse og vil blive bekræftet af KIA, når vi nærmer os lanceringen.
En række innovationer i drivlinjen betyder desuden, at Sorento Plug-in Hybrid er den mest avancerede og effektive PHEV fra KIA til dato. I den nye model anvender KIA for første gang i en PHEV et uafhængigt vandkølingssystem til batteripakken, som sikrer en optimal varmestyring og effektivitet i højvoltsbatteripakken. Hvad angår elmotoren på 66,9 kW, er rotoren optimeret med en to-trins lamineringsproces, som reducerer støj og vibrationer.
Motoren har KIAs nyeste “Smartstream”-innovationer inklusive Continuously Variable Valve Duration-teknologi, som regulerer varigheden af indsugningsventilernes åbning og lukning afhængigt af kørselsforholdene. Det betyder, at motoren kan fungere med forskellige forbrændingscyklusser, så motorens præstationer og effektivitet optimeres.
Design og konstruktion
KIAs nye mellemstore SUV-platform, som introduceres med lanceringen af 4. generation af Sorento, danner grundlag for den nye Plug-in Hybrid og spiller en stor rolle for placeringen af den nye drivlinje. Den innovative struktur og konstruktion maksimerer pladsen til passagerer og bagage, fordi batteripakken er placeret under kabinens bund.
Derfor byder Sorento Plug-in Hybrid på god plads til op til fem eller syv personer, som det også er tilfældet for hybrid- og dieselmodellerne. Bilen har et af klassens mest rummelige bagagerum, fordi den større batteripakke ikke optager plads i bagagerummet – op til 809 l (i modeller med syv sæder) eller 898 l (modeller med fem sæder), når to sæderækker er i brug. Når alle syv sæder er i brug i 7-personers modellerne, er bagagerumskapaciteten 175 l (179 l i hybridmodellen).
Visuelt har Sorento Plug-in Hybrid-modellerne samme moderne udvendige design som de øvrige varianter i modelrækken, og den eneste synlige forskel er “eco plug-in”-emblemer og ladeklappen bagest på bilen.
Indvendigt er kabinen også næsten uændret, selv om den komplet digitale instrumentenhed på 12,3″ er nydesignet med ny grafik og nye instrumenter, der giver føreren et klart billede af drivlinjens status. Det giver føreren mulighed for at følge batteriets opladningsstatus, strømflowet og benzinmotorens ydelse i drivlinjen. Infotainmentsystemets touchscreen på 10,25″ omfatter også en ny funktion, så føreren nemt kan finde ladestandere undervejs.
Samme omfattende udbud af opkoblingsmuligheder i bilen og sikkerhedsteknologi
Sorento Plug-in Hybrid har samme høje niveau af teknologiske innovationer som de øvrige Sorento-modeller. Infotainmentsystemet med touchscreen giver mulighed for komplet smartphone-integrering med Apple CarPlay™ og Android Auto™. Desuden fås et kraftigt BOSE®-surroundsound-audiosystem, som giver alle personer i bilen en mere detaljeorienteret lyd, og et Mood Lighting-system i kabinen med op til 64 forskellige farver, som brugerne kan vælge imellem.
KIA Live Services leverer direkte trafikinformationer, vejrudsigter, points of interest (POI’er), oplysninger om parkeringsmuligheder samt informationer om ladestationer i nærheden.
Sorento Plug-in Hybrid byder på en række af KIAs avancerede førerassistentsystemer (ADAS), der bidrager til at reducere mange af de risici og den stress, som er forbundet med kørsel. De tilgængelige teknologier omfatter frontassistent til undgåelse af kollisioner (FCA) med registrering af fodgængere, cyklister og andre køretøjer og FCA Junction, som registrerer biler i kryds, når man skal dreje; advarsel om biler i den blinde vinkel (BVM); Surround View Monitor (SVM); Blind-spot Collision-Avoidance Assist (BCA); intelligent hastighedsadvarsel (ISLA); intelligent fartpilot med Stop&Go (SCC) og navigationsbaseret SCC (NSCC); Lane Following Assist (LFA); træthedsregistrering (DAW) og Highway Driving Assist (HDA).
Desuden er den udstyret med en Rear View Monitor (RVM) med Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) og Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA). Sorentos Safe Exit Assist-funktion (SAE) forhindrer også åbning af bagdørene, hvis bilen registrerer en fare, som nærmer sig bagfra – fx en cyklist eller et andet køretøj.
Den nye Sorento er også udstyret med KIAs første multikollisionsbremsesystem, som hjælper Sorento med at minimere risikoen for sekundære kollisioner. Systemet aktiverer automatisk bremserne, hvis bilens airbags er blevet udløst efter en kollision, og beskytter dermed personerne i bilen mod sekundære frontal- eller sidekollisioner.
Salget starter i 2021, og bilen er omfattet af KIAs garanti på 7 år/150.000 km
Den nye Sorento Plug-in Hybrid bygges til det europæiske marked og mange andre markeder på KIAs fabrik i Hwasung i Korea. Salget i Europa ventes at starte på udvalgte markeder i begyndelsen af 2021. Alle modeller, der sælges i Europa, er som standard dækket af KIAs unikke garanti på 7 år/150.000 km, som også omfatter batteripakke og elmotor.
Noter til redaktøren
*Mildhybrid-, hybrid-, plug-in-hybrid- og elbiler udgjorde 25,2 % af KIAs samlede salg i EU, EFTA og Storbritannien i perioden januar-juni 2020.