Poly kaster et blik i krystalkuglen og giver her virksomhedens bedste bud på, hvordan fremtidens arbejdsplads vil udvikle sig fra 2022 og frem.
Den længe ventede tilbagevenden til “normalen” betyder ikke, at vi vender tilbage til vores gamle vaner.
Hybridarbejde er kommet for at blive, og det nye år byder på gennemgribende ændringer i den måde, vi opfatter og udfører vores arbejde.
Den globale pandemi og nedlukningerne tvang virksomheder til at satse på hjemmearbejde, og det testede medarbejdernes evne til at omfavne nye former for samarbejde og interaktion.
Bæredygtige og samarbejdsorienterede forandringer vil fremover blive skabt af både arbejdsgivere og arbejdstagere på stadig mere lige fod. Virksomheder bliver nødt til at forstå og omfavne dette grundlæggende skift for at kunne gribe de nye teknologiske muligheder og stå bedre rustet til at møde fremtiden.
Forudsigelse 1: 8-16 er død. Længe leve det frie arbejdsliv
Som en ånd, der endelig er sluppet ud af flasken, har de medarbejdere, der nød fordelene ved hybridarbejde, intet ønske om at vende tilbage til kontorstolen på fuld tid. 80 % af medarbejderne i Europa og Mellemøsten foretrækker at arbejde hjemmefra noget af tiden, viser en undersøgelse, som vi for nylig fik lavet for Poly. Medarbejderne ønsker fleksibilitet, og med vækst i økonomien og udfordringer med rekruttering og fastholdelse, har de ansatte flere muligheder for at vælge, hvordan og hvor de vil arbejde.
“Folk ønsker balance mellem arbejde og fritid med fleksibilitet til fx at gå til tandlægen, deltage i skolearrangementer eller bytte deres arbejdsdage rundt for at kunne mødes, når en gammel ven er i byen. I stedet for at se medarbejderne som aktiver, der kræver ledelse, kan de i højere grad ses som kunde-personaer; de ved, hvad de vil have, hvorfor, hvornår og hvordan – og de fortæller dig det. Hvis du ignorerer dem, går de et andet sted hen”, siger Paul Clark, europæisk chef for Poly.
Forudsigelse 2: Polymorfe kontormiljøer skaber nye rammer for interaktion
Kontorer vil ikke længere nødvendigvis være fysiske rum med veldefinerede, individuelle arbejdspladser. I fremtiden vil vi se, at kontorer i højere grad bliver økosystemer af lokaler og rum, der matcher forskellige persontypers vaner eller behov. Folk vil ikke længere møde ind på kontoret, fordi de skal, men fordi de ønsker specifik personlig interaktion.
Det vil føre til væsentlige ændringer i arkitektur, design og investering i ny teknologi til samarbejde i fremtidens kontormiljøer, da mange behov skal gå op i en højere enhed for at give de bedste arbejdsbetingelser.
”Organisationer, der ikke kan understøtte en fleksibel arbejdsplads i 2022, vil få svært ved at opbygge en god samarbejdskultur. Under pandemien påvirkede det manglende netværk innovation og kreativitet. Den uformelle snak og de ikke-planlagte møder havde dårlige betingelser, men den form for uformelt samarbejde bidrager til videndeling og problemløsning. Samarbejde er vigtigt for medarbejdertilfredsheden, og sammenhængen mellem medarbejdernes trivsel og virksomhedens præstationer er veldokumenteret”, siger Paul Clark.
Forudsigelse 3: Alle skal kunne deltage i arbejdet på lige fod
Under pandemien handlede det om at sikre kontinuiteten, men virksomheder bliver nødt til at tage udgangspunkt i medarbejderne og dyrke en medarbejder-filosofi baseret på valgfrihed. Et meningsfuldt og produktivt samarbejde gør det muligt for alle medarbejdere at engagere sig og yde deres allerbedste. Det åbner en fantastisk mulighed for, at virksomhederne, bl.a. HR- og IT-afdelingerne, kan tilpasse forholdene til, hvordan medarbejderne ønsker at arbejde. Ny forskning fra Stanford University viser, at over 40 % af arbejdstagerne vil overveje at søge væk, hvis deres arbejdsgivere ikke giver mulighed for hybridarbejde.
“Den største udfordring ved fleksibelt, hybridt arbejde er at skabe ligeværdighed for alle. Klar lyd og god billedkvalitet er afgørende for samarbejdet mellem kolleger. Uanset hvor folk vælger (eller skal) arbejde – om det er i deres bil, et mødelokale eller hjemme – vil de forvente at blive understøttet af løsninger og teknologier, der garanterer, at alle er inkluderet”, siger Paul Clark.