Ifølge en nye undersøgelse foretaget af rådgivningsvirksomheden Marktlink, vælger mange danske virksomheder at undgå potentielle udenlandske købere, når virksomheden skal sælges – og kigger heller ikke uden for grænserne, når der skal opkøbes.
Danske virksomheder vælger i langt mindre grad at skue over grænserne efter potentielle købere i et købs- eller salgsscenarie.
Det viser den seneste Marktlink Monitor-rapport fra M&A-rådgivningsvirksomheden Marktlink.
Undersøgelsen, som er foretaget blandt 1.000 danske, engelske, hollandske, belgiske og tyske virksomhedsejere, viser, at danskerne i langt højere grad end deres ligesindede europæere ikke ønsker virksomhedshandel – hverken salg eller køb – over landegrænserne.
Kun 7 procent foretrækker at sælge deres virksomhed til en udenlandsk køber, og vil i stedet foretrække at sælge til en dansk virksomhed (45 procent). Det er ærgerligt, men forståeligt, siger Jesper Duelund, Managing Partner i Marktlink Danmark.
”En danskejet virksomhed vælger som udgangspunkt at prioritere at sælge til en dansk køber, fordi det umiddelbart er det letteste: man kender sproget, kulturen og kan forvente en – formodet – hurtigere kontraktbehandling og proces,” siger Jesper Duelund, og fortsætter:
”Men ofte er det en forhastet konklusion. Det er de senere år blevet langt lettere at forhandle og indgå aftaler med udenlandske købere, blandt andet fordi det er blevet mere normalt at opkøbe på tværs af landegrænser. ”
Udenlandsk flirt giver bedre priser
Jesper Duelund rådgiver virksomheder i køb og salg af virksomheder på tværs af Danmark – og af køb af og salg til udenlandske virksomheder og investorer. Han oplever, at danske virksomhed, som aktivt tager en potentiel, udenlandsk køber med ofte ender med bedre bud på sin forretning, fordi det presser budsprisen op.
”Ved at tage tilbud med fra udenlandske potentielle købere, får man også en bedre forståelse for, hvad man er værd, hvilket jo naturligvis enten kan føre til et salg af virksomheden til en udenlandsk investor, men det kan også hjælpe i forhandlingsprocessen over for mere relevante danske købere,” siger Jesper Duelund.
Den vurdering står i kontrast til de adspurgtes egen opfattelse. Kun 31 procent af danske virksomhedsejere svarer, at de forventer, at deres virksomhed bliver mere interessant for udenlandske købere de næste 12 måneder, hvilket er det laveste blandt de adspurgte nationaliteter. Den største tro på eget værd ses hos tyskerne, hvor knap 60 procent tror, at de er mere værd for udenlandske investorer.
”Vi skal have flere virksomheder til at forstå deres eget værd, og en af de måder er at uden for Danmarks grænser. Danske virksomheder er dygtige og værdifulde – særligt set fra udenlandske øjne – og den viden skubber dig og din virksomhed i den rette retning med at nå dine vækstmål eller salgsambitioner på en anderledes, men også frugtbar måde,” siger Jesper Duelund.
Om Marktlink
Marktlink blev grundlagt i 1996 i Holland og er siden vokset til at blive det største uafhængige M&A-hus inden for high-end SMV-segmentet i Nordvesteuropa. Det internationale team består af 300 M&A-specialister, der støtter virksomheder i transaktioner mellem 5 og 100 millioner euro. Med sit internationale netværk og 17 kontorer i Europa, herunder et kontor i København, Danmark, forbinder Marktlink købere, sælgere og investorer verden over. Dette har resulteret i 130 succesfulde transaktioner alene sidste år.
Website: www.marktlink.com