Mens hele verden prøver at få en kompleks vaccinationsmatrix til at gå op, har svindlere, ikke overraskende, set deres snit til at opnå profit på salg af COVID19-vacciner på the dark web.
Kaspersky advarer om falske vacciner i omløb.
Kaspersky har undersøgt 15 forskellige markedspladser på the dark web og fundet reklamer for ikke kun ukendte vacciner, men også fra tre af de største vaccineproducenter: Pfizer/BioNTech, AstraZeneca og Moderna.
For gennemsnitligt 3000 kr. i bitcoins kan man få en ulovlig forlomme i vaccinekøen, ved selv at købe en vaccine.
Størstedelen af sælgerne, der hovedsageligt kommer fra Frankrig, Tyskland, Storbritannien og USA har mellem 100 og 500 transaktioner, der indikerer, at der er stort salg i vaccinerne. Det er dog uklart, hvor mange af transaktionerne, der rent faktisk er salg af rigtige vacciner, og hvor mange, der er svindel. Der er altså en stor risiko for, at den dosis man får ind ad døren, ikke er en valid vaccine, hvis man altså overhovedet får noget.
”Du kan finde næsten hvad som helst på the dark web, så det er ikke overraskende, at der er sælgere, der forsøger at udnytte vaccinationskapløbet. I løbet af det sidste år har der været en lang række svindlere, der udnytter coronapandemien, og mange af dem har succes. Lige nu sælges ikke kun vaccinedoser, men også vaccinationspas til rejser. Det er vigtigt for brugerne at være forsigtige med ethvert køb relateret til pandemien, og det er selvfølgelig aldrig en god idé at købe en vaccine fra the dark web,” siger Dmitry Galov, sikkerhedsekspert hos Kaspersky.
Læs mere omkring vaccinerne solgt på the dark web på Kdaily.
For at vide dig sikker omkring COVID-vacciner, anbefaler Kaspersky:
• Køb aldrig produkter – inklusive vaccinedoser – på the dark web.
• Hvis du ser en reklame for noget relateret til COVID, skal du se nøje på webadresserne til de websteder, du besøger. Hvis bare ét bogstav ser anderledes ud, eller hvis det sædvanlige .com er blevet erstattet med .com.tk eller lignende, er det phishing. Indtast derfor aldrig personlige oplysninger sådan et sted.
• Vær opmærksom på grammatik og layout på både de websteder, du besøger, og de e-mails, du modtager. Hvis noget virker for godt til at være sandt, er det sandsynligvis.