Den helt nye trend er, at gamers og streamers via YouTube, Mixer og Twitch er de nye profiler indenfor influencer marketing.
Vi ser her på, hvorfor og hvad det kan betyde for hele branchen.
Gaming er det nye sort
Hvor gaming tidligere kun var for de nørdede og introverte drenge, som ikke var begejstrede for at lave flyvende tacklinger på grønsværen, så er virkeligheden i dag en helt anden.
I dag er det både drenge og piger, introverte og ekstroverte, singler og familier, unge og gamle, som alle er fascineret af at spille. Både online og offline – sidstnævnte i de populære brætspilsklubber. Ja faktisk er det blevet til ren lørdagshygge at hele familien er samlet om at se ESL eller Dreamhack, som er esportsturneringer.
Og nu, hvor vi alle er blevet så glade for at dyrke eller se esport, så er det som i alt anden sport. Vi bliver skaber en fankultur overfor både teams og individuelle spillere. Og det er lige netop esport teams og de dygtige streamers, som er interessante for virksomheder, der gerne vil sælge alt fra gaming udstyr til online bestilling af mad.
Esports influencers
Det er ikke kun Astralis, som kan bruges som reklamesøjle. Det kan gamers på streamingtjenesterne: Twitch, YouTube eller Mixer også. Streamerne kan fortælle deres fans om, hvorfor de bruger et bestemt produkt, eksempelvis en mus eller et tastatur.
For virksomhederne er det en klar fordel at reklamere via en gamer, som har en fanskare, for streameren har en høj grad af troværdighed – og de nævnte fans har selv valgt at følge streameren. Dertil kommer, at ad blocking ikke virker på eksempelvis Twitch.
Faldgruber
Der er to faldgruber, som influencerne primært skal være opmærksom på:
- Influenceren skal lige huske at markere sit opslag som reklame, så der ingen tvivl er i forhold til hensigten med opslaget
- Som influencer skal man ikke den ene uge sige, at man kun elsker Coca-Cola – Og i ugen efter sige, at Pepsi er den eneste cola, som er værd at drikke. Så mister man troværdighed
Fremtiden indenfor gaming
Hvor instagrammere efter hånden har en del erfaring med at lave influencer marketing, så er det i øjeblikket rimeligt nyt at være influencer indenfor gaming og esport.
Derfor søger streamerne hen imod platforme såsom Loggershut.gg, som er en platform, hvor streamers og brands mødes for at indgå samarbejder til begges fordel.
Da verdenen med influencer marketing er rimelig ny, for en del streamers, så vejleder Loggershut streamerne i, hvordan de bedst promoverer produkterne. Og tilsvarende, så vejleder influencerplatformen virksomhederne i, hvordan man bedst samarbejder med gamerne.
Der er ingen tvivl om, at vi kun lige har set toppen af isbjerget. Esport har i USA allerede overhalet nationale sportsgrene såsom NFL og NHL, når vi måler antal seere til de respektive sportsgrene. Derfor er der også en klar forventning i marketingbranchen til, at esport i fremtiden vil spille en væsentlig eller afgørende rolle.
Hvad fremtiden vil bringe er naturligvis uvis, men prøv at følg streamerne på Twitch og YouTube, så vil du kunne følge med i denne interessante udvikling indenfor gaming.