Volkswagen Erhvervsbilers udvikling og implementering af førerløse køretøjer skrider sikkert og hurtigt fremad.
”Efter at have fået grønt lys af koncernens bestyrelse til vores udviklingsprogram for selvkørende køretøjer, har vi sat kursen for fremtidens mobilitet.”
Selvkørende elbiler vil spille en vigtig rolle for mobilitet i byerne og for færdselssikkerheden. Vores køretøjer er det logiske førstevalg at integrere den slags systemer i” forklarer Carsten Intra, CEO for Volkswagen Erhvervsbiler.
Volkswagen Erhvervsbiler er i gang med udviklingen af systemer til fuldautomatiseret kørsel, der forventes introduceret i 2025. Christian Senger, chef i udviklingsafdelingen for fuldautomatiseret kørsel forklarer: ”I år fortager vi for første gang tests ude i felten i Tyskland, hvor Argo AI’s system til fuldautomatiseret kørsel vil blive taget i brug i prototyper af den kommende ID.Buzz elbil fra Volkswagen Erhvervsbiler. Målet er at udvikle delebiler og samkørselstjenester i stil med det MOIA tilbyder i dag. I midten af dette årti vil vores kunder få mulighed for at blive transporteret til deres destination i udvalgte byer med førerløse biler.”
Som en del af samarbejdet har Ford Motor Company og Volkswagen Erhvervsbiler investeret lige meget i Argo AI, en virksomhed med speciale i software-platforme til førerløse biler. Målet: en konsekvent og hurtig udvikling og anvendelse af systemer til førerløse biler. Udover den første investering på 1 milliard dollars har Volkswagen også bragt sin underleverandør AID (Autonomous Intelligent Driving) ind i samarbejdet med Argo AI. Nu hvor Volkswagen-koncernens bestyrelse har godkendt budgettet til udvikling af fuldautomatiseret kørsel, tager Volkswagen Erhvervsbiler nu det næste skridt mod en fremtid med førerløs mobilitet.
Volkswagen Erhvervsbiler har indenfor Volkswagen-koncernen ansvaret for udvikling af systemer til fuldautomatiseret kørsel og brugen af disse i erhvervsmæssigt øjemed i byzoner. Mærket vil udvikle og producere Special Purpose Vehicles (SPV) så som robottaxier og varevogne.
Udover investeringen i Argo AI, investerer koncernen også milliarder i projekter i Car.Software-organisationen, der – parallelt med og uafhængigt af Argo AI – udvikler assistentsystemer og fuldautomatiseret kørselsfunktioner op til niveau 4 for personvogne i alle Volkswagen-koncernens mærker.
Volkswagen Erhvervsbiler udvikler de biler, der fremover vil gøre brug af Argo’s systemer til fuldautomatiseret kørsel. De er baseret på ID. BUZZ-elbilen, der har verdenspremiere næste år. Udviklingen af fremtidens elektriske ”Rugbrød” kører for fulde omdrejninger, og det samme gør udviklingen, der skal forvandle ID. BUZZ til et banebrydende førerløst køretøj.