Brug af de rigtige digitale løsninger til styring af edge-lokaliteter er vigtigere end nogensinde.
Højhastighedsinternet, gennemgribende trådløse forbindelser og virksomheders bestræbelser på at udvide og digitalisere deres aktiviteter har bidraget til at skabe vækst indenfor edge-computing.
Virksomheder og forsyningsselskaber har opstillet både filial- og fjernkontorer, it-skabe, radio- og mobiltelefontårne til at understøtte ”når som helst, hvor som helst”-virksomheder og forbundne forbrugere.
På baggrund af den senere tids store forandringer har medarbejderne skiftet deres dagligt pendling og kontorarbejde ud med arbejde derhjemme.
Virksomhederne har kæmpet for at udvikle deres forretninger i realtid og tacklet stigende brug af VPN-forbindelser (virtuelt privat netværk), voldsomme stigninger i forbruget af af cloud-tjenester (drevet dels af videomøder og online samarbejdsværktøjer), sikkerhedsrisici og øget helpdesk-opkald til hardware og softwaresupport. På samme måde har internetudbydere haft behov for at eskalere support til boligforbindelser, da meget af arbejdet omkring i verden ikke har fundet sted fra hjørnekontoret, men fra hjemmekontoret.
Derudover er datacentre blevet bærbare. At reagere på øgede forretnings- og kundebehov har lagt yderligere stress på virksomheder som telekommunikations- og underholdningsudbydere, hospitaler og finansielle serviceselskaber, der kræver ultra-lav ventetid til kritiske processer. Disse virksomheder sætter små datacentre op uden for nøglebygninger eller andre steder med høj efterspørgsel. Disse edge-lokationer sikrer kontinuerlig tilslutning, understøtter forretningskrav og leverer en bedre kundeoplevelse.
Ny viden om administration af Edge-websteder
Så hvad er det nye – angående styring af edge-sites – som virksomheder, forsyningsvirksomheder, internetudbydere og andre firmaer skal være opmærksomme på, når de navigerer gennem denne periode – og videre?
- Fjernarbejde er kommet for at blive. En nylig Gartner-undersøgelse viste, at næsten halvdelen af alle organisationer havde flyttet 81% eller flere af medarbejderne til en fjernarbejdsmodel. Nogle vender aldrig tilbage, da økonomidirektører udnytter fjernarbejde til at kontrollere omkostningerne, øge arbejdsstyrkens produktivitet og imødekomme behov for mere fleksible arbejdsformer. Dette betyder, at telekommunikationsudbydere bliver nødt til at fortsætte med at udvide og udvikle deres edge-site-kapaciteter for at støtte disse hjemmebaserede medarbejdere.
- Edge-sites holder personalet produktivt. Omkring i hovedkvartererne og andre kontorer har virksomhederne udviklet netværk for at sikre en meget tiltrængt redundans og forbedre deres disaster recovery. Da kontorer og datacentre bliver tømt og kun vedligeholdes af det mest nødvendige personale, har virksomheder en øget risiko for infrastruktur- og VPN-afbrydelser. Hvis de afbrydelser opstår, kunne hele arbejdsstyrken bogstaveligt talt ende offline. Tilsvarende, hvis hjemmebaserede medarbejdere har Wi-Fi-problemer, kan de muligvis ikke oprette forbindelse til virksomhedens systemer. Verdens virksomheder, forsyningsvirksomheder og telekommunikationsudbydere har et fælles ansvar for at holde virksomheder oppe og funktionsdygtige. Edge-sites kan hjælpe med at give den forbindelse virksomheder og medarbejdere har brug for for at forblive produktive.
- Edge-sites giver muligvis ikke fysisk adgang. Vi har hørt fra nogle af vores kunder, at adgang til colocation-datacentre ikke længere er garanteret. Tilsvarende kan edge-sites muligvis lukke for adgangen for ikke-kernepersonale eller skifte til en fjernstyringsmodel for at beskytte medarbejdernes sundhed, beskytte udstyrets fysiske og miljømæssige integritet og give medarbejderne mulighed for at fokusere på andre opgaver. Centraliseret styringssoftware, fjernovervågnings- og styringsløsninger kan bogstaveligt talt lade websteder at “fungere i mørke” og fungere uafhængigt uden lys eller personale. Virksomheder, der endnu ikke har udstyret edge-sites med disse muligheder, vil sandsynligvis gerne rykke hurtigt på området, og sikre deres kontinuerlige drift.
- Edge-sites fortsætter med at vokse. Dagens pres fra industrien og vækst i telearbejde kolliderer med globale forretningsbehov som digitalisering. Dette sker samtidig med vækst i virksomheds- og personlige end-points, lige fra sensortilsluttet udstyr, der bruges i Internet of Things (IoT) -implementeringer, til øget brug af cloudtjenester og forretningsapplikationer. Al denne digitale transformation tilføjer større behov hos både forretnings- og individuelle forbrugernes for ultrahurtige, ultraforudsigelige forbindelser. Som eksempel kan man tænke på en administrerende direktør, der nu driver en global virksomhed derhjemme og bruger flere enheder til at styre en konstant skiftende virksomhed og spredt arbejdsstyrke. Ethvert udfald af enhver varighed vil kompromittere CEO’s evne til at træffe beslutninger og agere.
- Edge-websteder skal udvikle sig for at få yderligere funktionalitet og bedre brugervenlighed. Før 2020 opretholdt mange edge-sites en støttende rolle. De var værdifulde, men ikke altid missionskritiske. Nu er de en vigtig del af virksomhedernes operationelle modstandsdygtighed og fremtidige vækstplaner. Virksomheder, især telekommunikationsudbydere, skal sørge for, at edge-sites har intelligent funktionalitet til at detektere alle forsøg på at få adgang til webstedet eller dets udstyr, levere en konstant strømforsyning og køling til kritiske aktiver, fordele elektrisk strøm mellem udstyr, genstarte udstyr korrekt, når det er nødvendigt, levere lækage- og fugtighedsdetektering på stedet og overvåge den generelle udstyrssundhed blandt andet. At opdage problemer tidligt kan hjælpe personalet med proaktivt at tackle udfordringer, såsom at skifte til batteristrøm, sende teknikere ind til proaktiv reparation eller skifte trafik til et andet sted, når udstyr skal udskiftes. Derudover hjælper rackbaseret udstyr med at oprette websteder til effektiv service og løbende styring på mere teknologiintensive steder.
- Fjernovervågningstjenester holder edge-websites fungerende. IT-personale kan bruge en enkelt monitor til at overvåge alle steder fjernt fra komforten og sikkerheden i deres eget hjem. Mens globale virksomheder har adgang til robust centraliseret styringssoftware, har små virksomheder muligvis ikke brug for en så omfattende funktionalitet. Disse virksomheder kan få adgang til et værktøj til online fjernovervågning og styring af alle edge-enheder, hvilket bringer disse muligheder inden for rækkevidde og inden for budgettet.
- Nye værktøjer er nødvendige for at finde mening i data. Med væksten i edge-sites og end-points bliver IT-teams bombarderet med alarmer og fejlmeldinger. IT-styringsværktøjer kan bruge foruddefinerede protokoller til at automatisere e-mails til nøglemedarbejdere, differentiere hændelser til prioriteret løsning og skabe end-to-end digital arbejdsgang, så IT-teams kan arbejde mere effektivt.
Mens det aktuelle branchepres øger presset på it-omkostninger og virksomhedsomkostninger, giver de også en mulighed for at genoverveje forretningen i en verden af fjernarbejde, uforudsigelige stigninger i efterspørgslen, gennemgribende tilslutningsmuligheder og intelligente funktioner.
Af Helene Mylenberg, Account Manager, VERTIV