I en meget nær fremtid vil virksomheder kun skulle forholde sig til én kommunikationsplatform, og alle medarbejdere vil have alt fra fildeling og telefonopkald til e-mail og chat lige ved hånden.
Coronakrisen har gjort det tydeligt for enhver, at samarbejdsbaserede unified communications-løsninger ikke er til at komme udenom, og fra i dag kan erhvervskunder hos teleselskabet 3 få mulighed for at gøre brug af avancerede opkaldsfunktioner i den mest populære af slagsen, nemlig Microsoft Teams.
Coronakrisen har på få uger gjort mange danskere til superbrugere af Microsoft Teams, der er den hurtigst sælgende Microsoft-app nogensinde. App’en er en kombineret kommunikations- og samarbejdsplatform, som indeholder chat, videomøder og fillagring i ét program. Og nu også professionel telefoni med 3’s integration ’Teams Connect’.
”Nye samarbejdsplatforme og unified communications-løsninger ændrer lige nu måden, mange af os arbejder på, og med Teams går Microsoft adskillige spadestik dybere, end vi tidligere har set. Det handler ikke kun om nem kommunikation og brugervenlighed, det handler om at optimere virksomhedens processer og arbejdsgange. Og så er der ingen tvivl om, at platformen tiltaler de yngre generationer på arbejdsmarkedet, som er vant til at bevæge sig ubesværet mellem forskellige kommunikationsformer. Derfor skal vi selvfølgelig tilbyde Teams, så vi kan hjælpe vores kunder med at være rustede til fremtiden,” forklarer Sigurd Leth, der er direktør for 3’s erhvervsmarked.
3 aktiverer Teams’ udringningsfunktion
Teams indeholder basale chat- og opkaldsfunktioner, der dog som udgangspunkt kun gør det muligt at ringe til andre Teams-brugere i samme virksomhed. Det laver 3’s Teams Connect-integration dog om på, så medarbejderne også kan ringe til eksterne numre via Teams, uanset om der er tale om mobil, fastnet eller Teams-brugere i andre virksomheder. Dermed kan man i videokald fx ringe en samarbejdspartner op, som har mulighed for at deltage i mødet via Teams eller sin almindelige telefon.
”For de, der er vant til at bruge headset og softwareprogrammer til at foretage opkald via nettet, vil overgangen til Teams være et helt naturligt skridt. For andre vil det nok kræve tilvænning, men det er mit indtryk, at coronakrisen har fået mange til at indse, at de kan øge effektiviteten ved at holde møder online og samle alle virksomhedens kommunikationskanaler i ét system,” siger Sigurd Leth.
Hold privatliv og arbejdsliv adskilt
3’s telefoni-integration til Teams bliver føjet til virksomhedens eksisterende abonnementsaftale. Det sikrer nem administration, da virksomheden kun skal håndtere ét abonnement pr. medarbejder. Medarbejderne får et separat telefonnummer til Teams, og det er især en fordel, hvis de henter Teams-app’en på telefonen.
”Hvis man har hentet app’en på sin private telefon, kan man modtage opkald via den. Det betyder, at man kan slippe for at slæbe rundt med sin arbejdstelefon, hvis man sørger for at bruge Teams-telefonnummeret som sit primære erhvervsnummer. Det er vanvittigt smart. Og man kan naturligvis sætte telefonsvarer til eller viderestille opkald, når man er out of office,” siger Sigurd Leth.