Nestlé Professional Foods fabrik i Rønnede på Sjælland kører nu udelukkende på CO2-neutral energi.
Virksomheden på Syd-Sjælland producerer under varemærkerne OSCAR og CHEF bouilloner, supper, saucer og fonder – især til restauranter, kantiner og den offentlige sektor i en række lande.
Nestlé, der ejer OSCAR og som globalt har 500 produktionsenheder, har besluttet at halvere sine CO2-emissioner inden 2030 og opnå CO2-neutralitet inden 2050 – selv når virksomheden vokser. Den CO2-neutralitet er nu nået her i 2020 på energiområdet for OSCAR efter et langvarigt, målrettet arbejde.
”Vi har taget flere vigtige initiativer på fabrikken for at reducere vores energiforbrug og CO2-aftryk. I de seneste to år er vores udledning af drivhusgasser faldet fra 569 ton CO2 til det, der svarer til nul. Det er en stor præstation, men vi hviler ikke her. Vi skal gøre det endnu bedre,” siger Paul den Dunnen, der er direktør i Nestlé Professional Food A/S.
Og den positive historie slutter ikke her. Flere vigtige initiativer har sikret en yderligere energireduktion. Fabrikschefen i Rønnede, Henrik Elbrønd, peger på et LED-projekt som et af de tiltag, som medarbejderne på OSCAR har arbejdet på:
”Vi har arbejdet med et LED-projekt, hvor vi har udskiftet alle lys i produktions- og lagerområdet. Det har sparet ca. 190.000 KwH på årsbasis. Det – og andre energibesparende projekter – har resulteret i en samlet reduktion på 19 pct. af energien i 2020. Vi er meget stolte over at have nået de mål og over, at vi nu kun bruger CO2-neutrale energikilder på fabrikken. Vores rejse slutter ikke her. Vi har flere projekter i gang i Rønnede, hvad vi også har på andre Nestlé-fabrikker i Norden. Alt sammen vil det bidrage til et bedre klima,” siger Henrik Elbrønd.
Nestlé fremlagde 3. december en detaljeret køreplan for at opnå CO2-neutralitet i 2050. Et nøgleelement i planen er, at leverandører i landbruget med Nestlés hjælp skal integrere regenerativt landbrug.
Nestlé vil fokusere på at støtte landmænd og leverandører til at integrere regenerativt landbrug, plante hundreder af millioner af træer inden for de næste 10 år og afslutte virksomhedens overgang til 100 procent vedvarende elektricitet inden 2025. Derudover øger Nestlé løbende antallet af CO2-neutrale mærker, herunder Nespresso.