Med sin investeringsplanlægning for de næste fem år fremskynder AUDI AG sin omstilling til udbyder af netværksbaseret og bæredygtig premium-mobilitet:
Med et samlet beløb på ca. € 35 mia. forbliver investeringerne på et højt niveau, især til fremtidige køretøjsprojekter, og ca. € 17 mia. – og dermed halvdelen af investeringerne – går alene til fremtidige teknologier. Ligesom overordnet i Volkswagen Group, øger Audi også investeringerne i elektrisk mobilitet. Premium-producenten har øremærket ca. € 15 mia. til elektrisk og hybrid mobilitet og understreger endnu en gang den centrale betydning af sit elektriske roadmap.
Det nødvendige økonomiske råderum skabes af synergier i Volkswagen-koncernen – både i e-platformstrategien og i softwareudviklingen.
“Med den investeringsplanlægning, der nu er gennemført, gør vi Audi stærkere til den kommende transformation af kerneforretningen. Teknologisk lederskab inden for eldrevet og fuldt netværksforbundet kørsel er bestyrelsens og direktionens mål. Vi giver Audi de nødvendige ressourcer til dette,” siger Herbert Diess, formand for bestyrelsen for AUDI AG.
Elektrificering og hybridisering
Fra 2021 til 2025 planlægger AUDI AG udgifter til forskning og udvikling samt investeringer i anlægsaktiver på ca. € 35 mia. Næsten € 17 mia. er afsat alene til køretøjsprojekter og innovative køretøjsteknologier for at tilføre ny energi til sit brand-løfte om “Vorsprung durch Technik”.
De samlede udviklingsomkostninger tager højde for omfattende synergier i koncernen. For eksempel foregår udviklingen og implementeringen af de elektriske platforme på tværs af mærkerne. Audi udvikler Premium Platform Electric (PPE) sammen med Porsche, og samtidig bruger Audi koncernens teknologi fra den modulære elektrificeringsplatform (MEB). Baseret på investeringsplanlægningen, er fokus for årene 2021-2025 på en kompromisløs gennemførelse af Roadmap E med en storstilet offensiv for helt og delvis elektriske modeller. Alene til elektrificering er der afsat et beløb på ca. € 15 mia. – mere end 40 procent af de samlede udgifter – i forbindelse med planlægningsrunden. Konkret vil ca. € 10 mia. blive afsat til elektrisk mobilitet og ca. € 5 mia. til hybridisering. I 2025 vil AUDI AG udvide sin e-portefølje til omkring 30 modeller, hvoraf ca. 20 vil være udelukkende batterielektriske.
Digitalisering og Car.Software organisation
Også inden for digitalisering nyder Audi godt af samarbejdet i koncernen og vil nu udnytte denne konkurrencefordel endnu mere effektivt. Inden for softwareudvikling overtager Audi CEO Markus Duesmann nu ledelsen i Car.Software-Organisationen, hvor mærkets ekspertise samles og udvides yderligere. På denne måde skaber koncernens egen softwareenhed et fælles operativsystem med grundlæggende funktioner for alle koncernens køretøjer. Car.Software-Organisationens opgaver omfatter også yderligere udvikling af funktioner til automatiseret kørsel.
“Vores investeringsplanlægning fortæller en klar historie: Vi går ikke på kompromis med vores produkter og prioriterer udgifter til elektrisk mobilitet og softwareudvikling fuldt ud,” siger Markus Duesmann, CEO for AUDI AG. Det konstante fokus på gruppesynergier inden for disse centrale fremtidige områder er en vigtig nøgle til succes.”