Nordiske virksomheder har sværere ved at vinde forbrugernes datatillid end resten af Europa
Hjem NYE PRODUKTER Nordiske virksomheder har sværere ved at vinde forbrugernes datatillid end resten af hela Europa

Nordiske virksomheder har sværere ved at vinde forbrugernes datatillid end resten af hela Europa

Af Redaktionen

81 pct. af nordiske virksomhedsledere har sværere ved at vinde forbrugernes tillid i dag, end for to år siden.

Og det tal er over det europæiske gennemsnit på 69 pct.

Samtidig er data privacy kun en topprioritet for hver anden (45 pct.) nordisk virksomhed.

Nordiske virksomheder har sværere ved at vinde forbrugernes datatillid end resten af Europa

Franck Attia

Det viser en undersøgelse foretaget for it-selskabet Adobe, der får nordisk direktør til at efterspørge mere handling og transparens fra virksomhederne.

 Data giver i stigende grad anledning til nervøse trækninger blandt herboende virksomheder. Det viser en ny undersøgelse for Adobe, hvor hele otte ud af 10 ledere (81 pct.) i Norden svarer, at de har sværere ved at vinde tilliden fra forbrugere i dag, end de havde for bare to år siden. Og tallet er højere end det europæiske gennemsnittet på 69 pct.

Spørger man forbrugerne selv, er det tal ikke overraskende. Ifølge undersøgelsen er det i dag to ud af tre (66 pct.) af forbrugerne i Norden, som i denne undersøgelse omfatter Danmark og Sverige, der er bekymrede for, hvad virksomhederne gør ved deres data.

Ifølge Adobes nordiske direktør Franck Attia kræver stigende kompleksitet på dataområdet hurtig handling fra virksomheder, der kan stå på mål for deres brug af kundernes data:

”I takt med at antallet af nye medier opstår, stiger antallet af kontaktpunkter med forbrugerne og virksomheder. Det stiller flere krav til virksomhederne, der ikke kun må fokusere på at optimere kundeoplevelserne ved at gøre dem mere relevante – de skal samtidig forklare, hvordan de bruger kundernes data for at vinde dem og deres tillid på den lange bane,” siger Franck Attia.

To ud af tre kunder vil smutte på grund af data-sjusk

Ifølge undersøgelsen siger to ud af tre nordiske forbrugere, at de vil stoppe med at handle hos et brand, der bruger deres data uden tilladelse, ignorerer deres præferencer eller oplever et datalæk.

“Selvom mange nok har en ide om, at forbrugere er ligeglade med det med småt, så viser undersøgelsen, at de har en stor bevidsthed om den digitale økonomi og den rolle, data spiller. For nogle virksomheder er det et wake up call – for de kan ikke undgå at være digitale, hvis de vil nå de digitale forbrugere, men de bliver nødt til også at have styr på, hvordan de skal behandle deres data på en transparent måde, hvis de fortsat skal agere i et tiltagende konkurrencepræget marked,” afslutter Franck Attia.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>