Nogen bruger dem mere end andre, men de er efterhånden blevet en integreret del af vores skriftlige sprog.
Vi bruger dem til at udtrykke os følelsesmæssigt, når vi ikke har vores kropssprog, tonefald og mimik til at hjælpe os.
Men hvilke emojis er de mest populære, hvad er emoji-etiketten, når vi flirter og er der forskel på, hvordan mænd og kvinder bruger dem? Dét og meget mere giver Adobes Global Emoji Trend Report 2021 svaret på.
I en ny rapport, som offentliggøres i dag forud for World Emoji Day d. 17. juli, har Adobe undersøgt de største globale trends, når det kommer til brugen af emojis. Rapporten viser bl.a. hvilke emojis, vi bruger mest, hvordan du kan komme galt afsted med den forkerte emoji, når du flirter og hvilke emojis, du skal bruge for at holde trit med Generation Z.
Herunder kan du se nogle af de trends, rapporten peger på, men du kan også gå på opdagelse i alle rapportens resultater her.
Udvalgte emoji-trends fra Adobe Global Trend Report 2021:
- Top fem over mest populære emojis: 😂 (# 1), 👍 (# 2), ❤️ (# 3), 😘 (# 4), 😢 (# 5)
- Top tre over foretrukne emoji-kombinationer: 🤣😂 (# 1), 😘❤️ (# 2), 😂❤️ (# 3)
- Top tre over mest misforståede emojis: 🍆 (# 1), 🍑 (# 2) og 🤡 (# 3)
- “Go” og “no-go” i forbindelse med flirt og dating:
- 😘 (# 1), 🥰 (# 2), 😍 (# 3) gør dig mere sympatisk
- 🍆 (# 1), 🍑 (# 2), 🤪 (# 3) gør dig mindre sympatisk
- Top fem over Gen Z’s foretrukne emojis: 😂 (# 1), ❤️ (# 2), 🥺 (# 3), 😭 (# 4), 🥰 (# 5)
- Top fem over mest motiverende emojis på arbejdspladsen: 👍 (#1), 💪 (#2), and 👌 (#3)
- Forskel på mænd og kvinders favoritter:
- # 1: 😂 både (M) og (K)
- # 2: 👍 (M), ❤️ (K)
- # 3: 😥 (M), 👍 (K)
- Mandlige og kvindelige emoji-brugere bruger forskellige emoji til at udtrykke deres følelser:
- Overraskelse: 😮 (M), 😳 (K)
- Frustration: 😠 (M), 😡 (K)
- Stolthed: 😎 (M), 😌 (K)
- De fleste emoji-brugere er enige om, at emojis gør det lettere for dem at udtrykke sig (90%).
- 76% af emoji-brugerne mener, at emojis er et vigtigt kommunikationsredskab til at skabe samhørighed, respekt og forståelse.
- 67% af emoji-brugerne synes, at folk, der bruger emojis, er venligere, sjovere og sejere end dem, der ikke gør det.
- Generation Z’ere inkluderer emojis i tekst eller onlinebeskeder halvdelen af tiden (53%).
Kvindelige emoji-brugere (52%) er betydeligt mere tilbøjelige end mandlige brugere (40%) til at inkludere emojis i deres beskeder.