Lenovo offentliggør i dag resultaterne for tredje kvartal af regnskabsåret 2022/2023.
Regnskabet byder blandt andet på vækst og en rekordhøj omsætning på virksomhedens non-pc-forretning.
Det solide resultat er blandt andet drevet af koncernens service-transformation. Samtidig bidrog alle hovedforretningsgrupper for femte kvartal i træk til driftsresultatet.
Fremhævede tal fra regnskabet
Koncernens samlede omsætning endte på USD 15,3 milliarder.
- Indtægt før skat (PTI) lød på USD 437 millioner.
- Kvartalsresultatet viste en markant øget omsætning på Lenovos samlede non-pc-forretningsområder på 41 procent. Solutions and Ser vices Group (SSG) og Infrastructure Solutions Group (ISG) steg isoleret set med henholdsvis 1,8 milliarder USD og 2,9 milliarder USD. Det er et markant løft på henholdsvis 23 procent og 48 procent sammenlignet med året før.
- Koncernen ser forsat langsigtet vækstpotentiale i digitalisering og intelligent transformation på trods af komplekse globale udfordringer. Koncernen forventer, at pc-sektoren igen vil begynde at vækste i anden halvdel af kalenderåret.
- Det samme gælder for det generelle it-forbrug. Virksomheden forsætter derfor med at udnytte mulighederne inden for digital transformation og hybride arbejdsformer og investerer massivt i innovation, udvikling og bæredygtighed.
”Jeg er glad for at kunne dele vores rekordhøje resultater for årsregnskabet 2022, ifølge IDC. De positive resultater inkluderer blandt andet vækst på det kommercielle marked. Her steg vores markedsandel fra 53,6 procent til 55,2 procent. Og samlet set, dvs. inklusive forbruger-pc’er, opnåede Lenovo en markedsandel på 46,6 procent, hvilket er en yderligere stigning fra sidste års markedsandel på 43,3 procent. Især i disse udfordrende tider, hvor industrien generelt oplever et faldende marked, er vi meget tilfredse med denne vækst i markedsandele i 2022,” siger Peter Juul Jørgensen, der er landechef for Lenovo Danmark.
“Kvartalets solide resultater viser, at vores servicefokuserede transformationsstrategi betaler sig. Vores diversificerede vækstmotorer inden for ikke-pc-virksomhed tegner sig nu for over 40 procent af koncernomsætningen og driver solid rentabilitet. På trods af den nuværende komplekse samfundssituation har vi formået fortsat at holde vores førende markedsposition inden for pc’er. Jeg er derfor overbevist om, at vores klare strategi, operationelle robusthed, sunde likviditet samt fortsatte investeringer i innovation vil sikre, at vi både kan levere en langsigtet bæredygtig vækst og forbedret rentabilitet,” siger Lenovos bestyrelsesformand og administrerende direktør Yuanqing Yang.
Læs mere om Lenovos kvartalsregnskab her