Dataforbruget stiger til nye højder i de danske hjem i disse dage.
For at imødekomme kunder, som løber tør for data, tilbyder 3 nu en midlertidig rabat på 50 % på tilkøb af ekstra data. 3-kunder, der fortsat befinder sig i udlandet, kan frem til 31. marts gratis ringe og sms’e lokalt i landet samt hjem til Danmark, og får 1 GB data gratis.
Mere hjemmearbejde og børn, der skal underholdes, kræver store mængder data. Hos teleselskabet 3 er kundernes dataforbrug steget 40 %, og det vil medføre, at nogle kunder løber tør for den data, som er inkluderet i deres abonnement. Derfor har 3 fra i dag valgt at halvere priserne på tilkøb af ekstra data til både tale- og mobile bredbåndsabonnementer i en begrænset periode, mens myndighederne anbefaler danskerne at blive hjemme.
3-kunder, som er strandet i udlandet, får også en hjælpende hånd fra 3. Befinder man sig i et af de 66 lande, hvor man med 3’s 3LikeHome-koncept kan bruge mobilen til samme priser som i Danmark, så kan man også tilkøbe ekstra data til særpris.
Normalt gælder det, at man max må bruge sit 3LikeHome-abonnement i 30 dage uden for EU. 3 har nu har valgt at hæve grænsen midlertidigt til 60 dage.
3-kunder der opholder sig i et land, som ikke er inkluderet i 3LikeHome, kan frit sende sms’er og foretage opkald lokalt samt til Danmark, ligesom det er gratis at modtage opkald fra danske numre. 3 giver desuden 1 GB data gratis. Hjælpen til kunderne i udlandet gælder fra 13. til 31. marts.
”Coronakrisen er en ekstraordinær situation, som betyder, at vores kunder pludselig står med nogle helt andre behov end for bare en uge siden. Derfor har vi valgt at ændre priserne for ekstra data, så længe myndighederne anbefaler, at vi alle sammen holder os hjemme, og ændre vilkårene for 3LikeHome og udlandstelefoni i en periode, så vores kunder får én ting mindre at bekymre sig om,” siger David Elsass, der er direktør for privatmarkedet hos 3.
Tjek dit abonnement, hvis krisen varer ved
Ifølge David Elsass er de ekstra datapakker tiltænkt enkelte udsving i kundernes forbrug, og han anbefaler ikke, at man køber ekstra datapakker hver måned, hvis krisen trækker ud.
”Vi gør en del ud af at sikre, at vores kunder har et abonnement, som passer til deres normale forbrug, ved at tilbyde abonnementstjek løbende. Men intet er normalt i øjeblikket, og vi forudser, at der hen mod slutningen af den nuværende regningsperiode, som slutter 15. april, vil mangle data mange steder. Her kan en ekstra datapakke være en nem og hurtig hjælp. Hvis myndighederne anbefaler, at vi fortsat bliver hjemme efter påske, så vil jeg anbefale, at man tjekker, om man bør skifte til et større abonnement,” siger han.