Inden for detailhandlen har der længe været en kamp mellem web-butikker og fysiske butikker.
Under den nuværende krise, der tvinger mange kunder til at finde nye måder at shoppe på, kunne en nyskabende in-store-teknologi måske blive drivkraften, der får flere kunder tilbage i den fysiske butik, når støvet har lagt sig?
Men når det kommer til den tekniske kapacitet, er denne fremtid blevet til nutid, og vi ser allerede nu virkelige detail-applikationer til ansigtsgenkendelse rundt om i verden.
Disse inkluderer dagligvareforretninger, der bruger teknologien til at opdage registrerede butikstyve, en pub, der bruger den til at forhindre, at folk springer over i køen eller overses i baren, og restauranter og caféer, der anvender den til at identificere stamgæster og gøre det hurtigere for dem at vælge lige dét, de ønsker.
I slutningen af 2019 meddelte en spansk dagligvareforretning, at de var begyndt at modtage betalinger fra kunder via denne teknologi, og Walmart har endda anmeldt patent på et ansigtsgenkendelsessystem, der kan registrere humøret hos den enkelte kunde, så butikkerne kan reagere hurtigere på kundeservice-problemer.
En revolutionerende teknologi
Rhys David, der er CEO hos identitetsverificeringsspecialisten Credas, mener, at teknologien har et vidtrækkende potentiale, især når det handler om at give detailforretninger bedre viden om deres kunder. Han siger: “Teknologi til ansigtsgenkendelse har nu eksisteret i et godt stykke tid, og det er overvældende, hvor meget teknologien kan anvendes til.”
“Hvad enten det handler om at ville forbedre købsoplevelsen eller forstå, hvad kundernes præferencer er, når de går ind i butikken, eller identificere registrerede butikstyve og reducere betydelige tab i forbindelse med tyveri, så er det en teknologi, der allerede er her. Den bliver bedre og bedre hele tiden, i takt med forbedringen af billedbehandlingssystemerne og algoritmerne, som analyserer billederne.”
Men til trods for de betydelige skridt, teknologien har taget, er der stadig nogle alvorlige bekymringer blandt både offentligheden og regeringerne om ansigtsgenkendelsens konsekvenser for privatlivet.
IBM, en stor aktør inden for ansigtsgenkendelse, annoncerede i juni 2020, at de ville stoppe med at sælge og udvikle teknologien på grund af risikoen for, at den misbruges til masseovervågning, racemæssig profilering og krænkelser af grundlæggende menneskerettigheder og friheder. Det har givet anledning til en debat om at fastlægge regler for ansvarlig anvendelse af teknologien af politiet og andre myndigheder.
Se, hvordan vores løsninger kan gøre din virksomhed mere produktiv, effektiv og sikker
Debatten om privatliv
Den britiske informationskommissær Elizabeth Denham, der er direktør for det britiske datatilsyn, har udtrykt bekymring for teknologierne til ansigtsgenkendelse og sagt, at det er et område, der granskes nøje. Til avisen The Guardian udtalte hun for nylig: “At scanne folks ansigter, når de færdes legalt i deres dagligdag med henblik på at identificere dem, er en potentiel trussel mod privatlivet, som vi alle bør være bekymrede over. Det gælder især, hvis det gøres uden folks viden eller forståelse.”
“Min myndighed og retsvæsenet vurderer uafhængigt de juridiske aspekter og overvejer, om de nuværende rammer er fulgt med de teknologier, der vinder frem, og folks forventninger til, hvordan deres mest følsomme personoplysninger anvendes.”
Men mange af dem, der udvikler teknologien, mener, at den eneste måde, hvorpå den kan få offentligheden med sig, er at bevise sit værd i realistiske test. Rhys David fortsætter: “I forhold til privatliv er det vigtigt at bemærke, at teknologien i de fleste tilfælde indføres for at højne vores sikkerhed med så lidt besvær som muligt.”
”Det er meget frustrerende, når lobbyister forsøger at standse udviklingen inden for ansigtsgenkendelse, fordi det ikke er testet ordentligt. Sagen er, at det ikke kan testes ordentligt, uden det bliver gjort i autentiske omgivelser. Hvis vi som nation skal indfri det enorme potentiale i teknologien, er vi nødt til at støtte den og begynde at udføre forsøg.”
“De, der adopterer denne teknologi, skal virkelig gøre et bedre PR-arbejde for at forklare, hvorfor de gør, som de gør, og det handler i sidste ende om vores sikkerhed og komfort.”
Designudfordringer
Men bekymringer om privatliv er ikke de eneste barrierer, som detailhandlen skal overvinde for at holde på kunderne, når de implementerer teknologi til ansigtsgenkendelse – de skal også sikre, at den forstærker og ikke svækker kundeoplevelsen.
Rhys David fortsætter: “Detailhandlen vil kunne skræddersy indkøbsoplevelsen for kunderne ud fra deres vaner. Denne programmatiske tilgang kunne indebære en mere personlig oplevelse i de fysiske butikker end, hvad der har været muligt hidtil. Det kræver selvfølgelig, at der foreligger samtykke i henhold til persondataforordningen, GDPR”.
“Men det vil ikke være uden betydelige udfordringer at implementere det, og detailhandlen skal omhyggeligt håndtere samme balance, som online-detailhandlen har bakset med i mange år – nemlig at komme med effektive forslag uden at være anmassende eller skræmme kunderne væk med et aggressivt salg.”
Rhys David tror at udviklingen går støt i retning af, at flere tager teknologien til sig, og mener, at der er nået store fremskridt i den offentlige accept af den: “I de seneste fem år har offentlighedens syn ændret sig enormt. For ikke så længe siden virkede det stadig som en fjern fremtid, men i dag er der langt flere, der anerkender fordelene ved ansigtsgenkendelse.”
“Tænk på, hvordan det nu anvendes af millioner af mennesker til at åbne deres telefoner, hver gang de bruger den.”
“Mange mennesker – selv de ældre, som man fordomsfuldt ville have troet var mere skeptiske – har ingen problemer med det, når først de oplever, hvordan tingene bliver nemmere.”