Appens gyldne dage er ovre.
Apps er ekstremt dyre at udvikle, og virksomheder skal være heldige, hvis blot 10 pct. af deres kunder downloader og bruger dem i stedet for at besøge deres hjemmeside.
Derfor præsenterer den Adobe-ejede virksomhed Magento nu Progressive Web Applications, der giver forbrugerne en appoplevelse i internetbrowseren.
Indtil for få år siden var apps svaret på alle virksomheders problemer. Siden er både Google Play og App Store blevet oversvømmet med apps fra virksomheder i alle størrelser.
App-indtoget giver umiddelbart god mening. Ifølge Adobe Analytics Holiday Report står mobile enheder nu for mere end halvdelen af trafikken til virksomheders hjemmesider og næsten en tredjedel af omsætningen generes via mobilen. Det understreger vigtigheden af at have en mobil oplevelse, der tilbyder forbrugerne relevant indhold.
Sandheden anno 2019 er dog, at virksomheder for det meste spilder deres tid, når de satser på at udvikle en app – både fordi udviklingen ofte er ekstremt dyr, men især fordi appen ikke længere er forbrugernes foretrukne måde at interagere med en virksomhed på. Hvis den da nogensinde har været det.
Ifølge en undersøgelse foretaget af Forrester skal de fleste brands være heldige, hvis de får 10 pct. af forbrugerne til at hente deres app til at klare deres indkøb. Det indikerer, at de fleste virksomheder bør nytænke, hvordan de bedst tager hånd om de mange mobile forbrugere, uden at svaret skal findes i en app.
”Man kan ikke komme uden om, at der kun kommer mere og mere trafik fra smartphones – og så virker det indlysende at udvikle en app, så forbrugerne kan få den bedst mulige mobiloplevelse. Men det er let at blive forblændet af appens potentiale, for når man kigger på tallene, så er det kun de allerstørste, globale brands, der reelt kan drage nytte af en dyrt udviklet app,” siger Imran Afzal, der er marketingchef for Adobe i Norden.
Lad appen komme til forbrugerne
Løsningen skal findes i grænselandet mellem den traditionelle app og de mobile hjemmesider. Derfor præsenterer Magento nu Progressive Web Applications (PWA), der lader virksomheder skabe applignende oplevelser på telefonen, uden at forbrugerne aktivt skal downloade en app.
”Denne nyhed repræsenterer et teknologisk fremskridt, der kan sammenlignes med introduktionen af responsive hjemmesider, hvor indhold automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen på forbrugernes enhed. Med PWA kan virksomheder tilbyde deres kunder en langt mere intuitiv brugeroplevelse på deres sites med push-notifikationer og andre elementer, der kan bekæmpe det udbredte problem med lav mobilkonvertering,” forklarer Imran Afzal.
Med PWA kan virksomheder nu tilbyde en samlet, elegant oplevelse, der udnytter hele skærmen, og hvor siden aldrig skal genindlæses, når forbrugerne scroller frem og tilbage mellem produkter.
Samtidig bliver det også muligt at sende push-notifikationer gennem browseren, så virksomheder kan gøre opmærksom på nye kampagner, tilbud eller specielle produkter. Kort sagt får forbrugerne alle de funktioner, der traditionelt set er blevet forbundet med en app – forskellen er, at det koster en brøkdel af en app, og at forbrugerne på intet tidspunkt skal ind forbi Google Play eller App Store for at få en flydende appoplevelse.