Capgemini går nu i luften med en Agentic AI-løsning udviklet i samarbejde med NVIDIA.
Samarbejdet mellem de to globale giganter vil understøtte og accelerere implementeringen af AI i store organisationer via prækonfigurerede AI-agenter til forskellige industrier. Telenor i Norge har som en af de første virksomheder draget nytte af Capgemini og NVIDIAs nye AI-parløb.
Med afsæt i Capgeminis tunge erfaring og industrikendskab og NVIDIAs nyeste AI-teknologi skaber de to selskabers nye AI-løsning en effektiv genvej for de mange virksomheder, der lige nu investerer massivt i at udvikle AI-agenter til nøglefunktioner på tværs af forretningen.
Den nye løsning gør det nemlig muligt for Capgemini at tilbyde en bred vifte af industrispecifikke tjenester og AI-agenter. Dermed får virksomheder adgang til et udvalg af dedikerede agenter, der er prækonfigurerede til specifikke workflows og industribehov. Det hjælper virksomheder til at accelerere og målrette udrulningen af AI sammenlignet med selv at skulle investere i kompleks udvikling af AI-agenter fra bunden.

Thomas Brun, direktør for Capgemini Management Consulting, Invent, i Danmark
Allerede forud for introduktionen af den nye Agentic AI-løsning har Capgemini og NVIDIA samarbejdet med Telenor i Norge om at opbygge Norges første sovereign-cloudbaserede AI-tjeneste. Telenor AI Factory, som løsningen er døbt, blev lanceret i november sidste år, og den er designet til at accelerere implementeringen af AI hos Telenors kunder på tværs af brancher – med fuld datakontrol og -sikkerhed indenfor Norges grænser.
”Samarbejdet med NVIDIA er et vigtigt skridt på vejen i vores ambition om at bringe nyskabende og industrispecifik AI-teknologi ud til kunderne. Arbejde med Telenor viser, hvordan vi i samspil kan hjælpe virksomheder med at skalere generativ og Agentic AI og derved høste konkurrencefordele og understøtte innovation. NVIDIA leverer den nødvendige infrastruktur og værktøjerne. Og i kombination med vores forretningsforståelse og indsigt i virksomheders digitale behov kan vi sammen sætte fart på implementeringen af Agentic AI,” forklarer Thomas Brun, direktør for Capgemini Management Consulting, Invent, i Danmark.
Rent teknologisk bygger løsningen på NVIDIAs NIM-platform, der understøtter udviklingen og udrulningen af AI-modeller og -applikationer på tværs af forskellige brancher. NIM gør det muligt at adressere komplekse udfordringer forbundet med implementeringen af AI. Herunder overholdelse af governance-regler, behov for kontrol og sikkerhed samt realtidsovervågning af AI-agenter.
“Agentic AI er hastigt på vej til at ændre måden, vi lever og arbejder på. Der er et stort potentiale for at drive innovation og optimere drift mv. med hjælp fra AI-agenter. Capgemini har en dyb forståelse for de udfordringer, virksomheder står overfor og de branchespecifikke muligheder, som Agentic AI åbner for. Sammen kan vi accelerere udrulningen af AI-agenter, som en vej til at forbedre virksomheders produktivitet, drift og konkurrenceevne,” siger Chris Penrose, Global Head of Business Development for Telco hos NVIDIA.
Om Capgemini Gruppen
Capgemini er en førende, global teknologi- og rådgivningspartner. I Danmark har Capgemini mere end 500 medarbejdere, der hjælper kunderne med rådgivning, strategi- og teknologiudvikling samt effektiv IT-drift. Globalt beskæftiger Capgemini Gruppen 340.000 medarbejdere i mere end 50 lande. Med 55 års erfaring og en dyb industrispecifik ekspertise er Capgemini en betroet partner for kunder, der vil indfri deres forretningsambitioner via digital teknologi, software, cloud, data science og AI. Capgemini Gruppen omsatte i 2024 for €22,1 mia. Se mere på www.capgemini.com