En ny undersøgelse fra markedsanalyseinstituttet GfK viser, at børnefamilierne forventer at skulle stramme livremmen ind til jul.
Både med sammenkomster, gaver og ikke mindst julemaden. Det vil påvirke julehandlen bredt.
Inflation og stigende priser slår hårdt over hele landet. Her svarer hele 44 procent at de forventer at være moderat til hårdt påvirket af inflation og stigende priser i forhold til deres juleindkøb. Særligt børnefamilier og aldersgruppen 30 til 30 år er påvirket. Indextallene for disse grupper er henholdsvis 118 for børnefamilier og 125 for de 30 til 39 årige.
Løsningerne de adspurgte giver til at komme gennem julen er som følger: 62 procent vil handle flere tilbudsvarer, 37 procent vil kun købe gaver til børnene, 28 procent vil dele udgifterne med familien, 27 procent vil sætte flere private label varer på julebordet og endelig angiver 23 procent at de forventer at holde færre sammenkomster.
Noget tyder derfor på at det kan blive både mere ensomt og knapt så festligt i år. Og mange af de varer, der normalt bliver flået ned af hylderne risikerer dermed også at blive fravalgt Hvis de ikke er på tilbud – eller kommer i en private label version.
Analysen fra GfK viser, at det i den sammenhæng særligt er flæskesteg samt nougat og marcipan, der med størst sandsynlighed vil blive sparet på. And og marineret sild er ikke påvirket. Tallene er angivet udfra indekseret forbrug per husholdning i forhold til gennemsnitlige husholdninger.