06Volvo Cars får fragtet titusindvis af containere med komponenter til produktionen over havet hvert år.
Det meste af den fragt vil nu foregå i skibe, der sejler på vedvarende brændstof i stedet for traditionelt fossilt brændstof.
Volvo Cars er den første globale bilproducent, der annoncerer sådan et skift.
De vedvarende brændstoffer sikrer, at CO2-udledningerne fra søfragten af Volvo Cars’ komponenter bliver reduceret med mindst 84 procent. Det er en reduktion i fossile CO2-udledninger på 55.000 tons om året, og det svarer til, at en fuld lastbil kører rundt om Ækvator cirka 1.200 gange.
Det vedvarende brædstof er fedtsyremethylester, der også er kendt som FAME (Fatty Acid Methyl Esters). Det er baseret hovedsageligt på brugt madolie, men der anvendes ingen råstoffer relateret til palmeolie eller palmeolieproduktion.
Volvo Cars vil anvende vedvarende brændstof til indgående skibsfragt bestemt til produktionsanlæg i Europa og Amerika, samt alle reservedelsdistributioner, der foretages globalt via søfragt.
Volvo Cars opfordrer til handling
“Vedvarende brændstof er ikke den ultimative løsning for at fjerne CO2 fra søfragt, men det viser, at vi kan handle nu og implementere løsninger, der opnår betydelige resultater, mens vi venter på langsigtede teknologiske alternativer,” siger Javier Varela, Chief Operating Officer og Deputy CEO hos Volvo.
”Vi betragter ikke initiativet som en konkurrencefordel. Vi ønsker tværtimod at inspirere andre bilproducenter til også at handle for at øge efterspørgslen efter kulstoffattige søtransporter og etablere vedvarende brændstoffer som en midtvejsløsning, der virker. Vi har alle et ansvar for at handle,” siger Javier Varela.
Volvo Cars har arbejdet på skiftet sammen med logistikpartnerne Maersk, Kuehne+Nagel og DB Schenker. Logistikpartnerne bruger fra 1. juni vedvarende brændstof svarende til den energi, der er nødvendig for at transportere Volvo Cars’ containere over havet.
Når vedvarende brændstof ikke er tilgængeligt på en bestemt Volvo-forsendelse, udligner logistikpartnerne ved at bruge vedvarende brændstof til en anden rute i stedet. Den metode kalder man for ”massebalance,” og balancen bliver revideret af tredjeparter med jævne mellemrum.
Det vedvarende brændstof er certificeret og produceres ikke i konkurrence med fødevareafgrøder. Det gør det bæredygtigt i overensstemmelse med EU’s direktiv om vedvarende energi.
“Vi udforsker konstant mulighederne for at forbedre os på tværs af alle aspekter af vores forsyningskæde og vores overordnede forretning. Listen af initiativer bliver ved med at vokse, mens vi arbejder mod vores ambition om at blive en klimaneutral virksomhed inden 2040,” siger Javier Varela, Chief Operating Officer og Deputy CEO hos Volvo.
Volvo Cars har en ambition om at reducere klimaaftrykket for en bils livscyklus med 40 procent fra 2018 til 2025, og det kræver en reduktion på 25 procent i operationelle udledninger inklusive logistik. Volvo Cars sigter i øvrigt mod en total klimaneutral produktion inden 2025.