IT og markedsføring smelter mere og mere sammen.
Men kan de hardware-mæssige udfordringer også have indflydelse på fremtidens salg og markedsføring? Tilsyneladende en del mere, end mange måske forventer. Der er mere end een god grund til at Google Apple og Amazon bygger datacentre i Norden, men den primære er… tid!
Ved Datacloud Nordic 2018 berettede Vertiv, en af verden største leverandører af datacentre og edge computing løsninger, om hvorfor og hvordan det påvirker vores hverdag, og ikke mindst salg og marketing. Det centrale punkt er tid – for vi er som brugere og kunder mere utålmodige end nogensinde.
“Der er fortsat mange, der ser datacentre og edge computing som et emne af isoleret interesse for IT-afdelinger og virksomhedens CIO. Det er en typisk, men også fejlagtig antagelse. Marketing og salg handler i dag utroligt meget om kundeoplevelsen og et centralt punkt i den sammenhæng er tid. Vi er utålmodige som aldrig før, og selv små forsinkelser kan koste virksomhederne dyrt – i form af tabt salg, kortere tid til at levere budskaberne og ikke mindst tabte kunder. Det afhænger alt sammen af hvor hurtigt vi kan få data i enhver form fra serverne og ud til brugerne og kunderne,” udtaler Karsten Winther, VP Sales EMEA hos VERTIV.
Lokale og regionale datacentre og edge computing handler om at imødegå tidsfaktoren, så hardware og forbindelser ikke bliver en faktor der koster kunder.
Det er for så vidt logisk – længere transporttid, giver dårligere service, når kunderne vil have leverancen med det samme.
For Netflix og YouTube f.eks. vil det være ekstremt skadeligt for kundeoplevelsen, hvis videoforbindelsen pludselig stoppede, hakkede eller på anden måde ikke kunne håndtere det behov for båndbredde, som kunderne måtte have.
Og netop video er et stærkt voksende medie både marketing- og streamingmæssigt. Vertiv oplyste ved Datacloud at nye analyser viser en vækst fra 73% af al IP trafik i 2016 til 82% i 2021, ligesom vi alle henter og uploader uendelige mængder data hver dag, hvilket betyder at vi idag f.eks. har 10 gange mere data end i 2016.
Men også webhandel og markedsføring er hårdt påvirket af brugernes manglende tålmodighed.
Og mere end tidligere er der en sandhed i det gamle udsagn om at tid er penge.
“Det er voldsomt, hvor meget selv små forsinkelser kan påvirke vores adfærd – og hvor meget det kan påvirke online-handlen. Amazon har f.eks. beregnet at 10 millisekunders forsinkelse i en betalingsproces medfører et fald i indtægter på 1%. For Amazon svarer det til 4 milliarder dollars om året,” beretter Karsten Winther, og slutter: “Tilsvarende har Google fundet frem til at 500 millisekunders forsinkelse i en side responstid medførte et fald i trafikken på 20%. Så kan man jo selv regne på, hvad det betyder for ens egen virksomhed eller virksomhedens kunder.”