Digital kommunikation
De fleste af os, finder for det meste en tom postkasse, hvis vi overhovedet kommer i tanke om at tjekke den. Grunden er, at de meste af kommunikationen i dag, foregår digitalt. De fleste af os har flere e-mails konto, som vi tjekker hver eneste dag, vi har selvfølgelig også e-Boks, og diverse andre kommunikationskanaler som vi kommunikerer på. Og for de fleste, fungerer dette rigtig godt. Men, undersøgelser fra 2017 viser at der stadig er 9% af de ældre fra 65-74 år, som ikke har kommet med på den digitale bølge.
Det betyder at de ikke får samme grad af kommunikationsmængde som resten af befolkningen, eller at de må betale ekstra for at bliver serviceret personlig, eller for at få posten tilsendt direkte til den fysiske postkasse. Et eksempel, hvor det kan gøre ondt på pengepungen, hvis man ikke er digitaliseret, er i banken.
Bankene øger gebyrerne
Igennem de seneste år, har renten været nedadgående, hvilket betyder at bankene skal tjene flere penge andre steder. De har dermed øget gebyrer, for de forskellige tjenester som de tilbyder. Den gruppe i befolkningen som dette typiske går udover, er dem som ikke er fortrolige med at bruge netbanken, nemlig den ældre generation.
Denne type gebyrer kunne typisk være ekspeditionsgebyrer i ved personlig betjening i banken, eller gebyrer hvis banken skal betale kundens regninger for denne. Det vil også koste ekstra hvis en kunde skal have tilsendt kontooversigter ellerlignende fra banken, som man ellers ville kunne finde i netbanken. For at beskytte de ældre mod denne omkostning, forslår ældre sagen at fritage de personer som allerede er fritaget for at modtage digital post, for at betale disse gebyrer.
Digitaliseringens bagside
Det er rigtig mange ting som bliver nemmere ved at vi kommunikerer digitalt, men for de ældre borgerne, så kan det være svært at følge med i udviklingen. Det er derfor ekstra vigtigt at kommunerne er opmærksomme på denne udfordring, og sørger for at få den ældre generation med på udviklingen. Det er allerede flere biblioteker som underviser ældre borger, i f.eks. brugen af computere, herunderbrugen af netbanken.
Hvis man ellers er sund og rask, så kan mange ældre få stor glæde af at lære brugen af digitale medier, og selvfølgelig spare mange penge på gebyrer i f.eks. bankerne. Faktisk er der også andre fordele, som f.eks. glæden ved at opdage de sociale medier. Specielt ældre som har svært ved at komme ud af boligen, på grund af fysiske udfordringer, eller sidder meget alene, kan have stor glæde af at kunne kommunikere med familie og venner, via et socialt medie. Når man først har begivet sig ud på de digitalemedier, så er det ingen vej tilbage.