Dustin, en førende onlinebaseret IT-partner i Norden og Nederlandene, er allerede kommet et godt stykke hen ad vejen, når det gælder om at nå målet om et 100 procent cirkulært udbud i 2030.
I regnskabsåret 2019/20 genbrugte Dustin næsten 93 procent af alle genvundne produkter, mens de resterende syv procent blev genvundet. Dette fremgår af Dustins års- og bæredygtighedsrapport, som netop er udgivet.
Efterspørgslen efter bæredygtige IT-løsninger stiger i takt med, at den digitale transformation går hurtigere og hurtigere. Ud fra et forretnings- og risikoperspektiv for kunderne bliver det derfor også vigtigtigere og vigtigere at tage stilling til en bæredygtig og cirkulær fremtid og at handle derefter. Dustin har gennem flere år satset på cirkulære forretningsmodeller i sit bæredygtighedsarbejde, blandt andet ved at udvikle udvalget af produkter og tjenester, så der gives mulighed for øget returnering, genbrug og genvinding.
– Som et første skridt i en omstilling til en cirkulær IT-branche satte vi i 2014/15 målet om at tage 140.000 produkter retur. Et mål, der dengang føltes udenfor rækkevidde.
– Nu fem år senere kan vi konstatere, at vi har overgået vores egne forventninger og har taget over 200.000 produkter retur. Heraf har 90 procent kunnet genbruges. Vores returtjeneste, som blev lanceret som en del af vores stræben efter et cirkulært produktudbud, er en stærkt medvirkende årsag til vores fremskridt, siger Henrik Lampa, bæredygtighedschef hos Dustin.
“Rejsen er kun lige begyndt”
Ansvarlig ressourceudnyttelse er et af de fem fokusområder inden for rammerne af Dustins bæredygtighedsarbejde, som er blevet prioriteret de seneste fem år, og som samtidig understøtter målene i Agenda 2030.
– I en cirkulær økonomi går intet til spilde. Produkter, komponenter og råvarer kan løbende håndteres, genbruges og fortsætte med at skabe værdi. Leasing og returnering af produkter medfører, at vi kan anvende vores ressourcer på en mere effektiv måde og samtidig reducere vores CO2-udledning. I dag er vi 16 procent cirkulære. Om et år skal vi være oppe på 20 procent, og i 2030 skal vores udbud være helt cirkulært. Rejsen er altså kun lige begyndt, og det vil kræve en masse af os at nå det mål, siger Henrik Lampa.
For at nå det ambitiøse mål vil Dustin fortsat satse på cirkulære forretningsmodeller, hvor genbrug af hardware er en meget vigtig del. I løbet af året har Dustin gennem returneringer tilbudt renoverede produkter til større kunder. De produkter, der først og fremmest er blevet returneret og renoveret, findes i kategorierne stationære computere, bærbare computere, tablets, mobiltelefoner, skærme, servere, netværksudstyr og printere.
– Opmærksomheden og efterspørgslen omkring cirkularitet, genbrug og genvinding af IT-produkter hos vores kunder er steget, og vi ser tydeligt, at forventningerne til ansvarlighed og gennemsigtighed hos en IT-partner er højere end tidligere. Kunderne stiller også mere specifikke krav om bæredygtighed i offentlige indkøb af IT. En øget efterspørgsel og tydelige miljøgevinster ansporer os til at fortsætte med at øge andelen af returneringer yderligere og fremme et helt cirkulært kundeudbud, afslutter Henrik Lampa.
Ud over målet om et 100 procent cirkulært udbud har Dustin også som målsætning at være helt klimaneutrale gennem hele værdikæden og have truffet i alt hundrede foranstaltninger for yderligere at forbedre arbejdet inden for social ligestilling inden 2030.