Regeringens målsætning om at reducere CO2-udledningen med 70 procent inden 2030 er nok ikke gået manges næser forbi.
Men færre er måske bekendte med, at regeringen som et led i planen har en ambition om, at salget af benzin-og dieselbiler helt skal udfases indenfor samme periode. Det er godt nyt for el- og hybridbils-branchen, som allerede i 2018 oplevede en markant stigning i salg på 261 procent sammenlignet med året forinden. I alt er der i dag knap 10.000 eldrevne køretøjer på de danske veje, ifølge en opgørelse fra januar 2019.
”Hele transportsektoren vil på sigt formentlig overgå til eldrevne køretøjer, og det vigtigste for at understøtte denne udvikling er, at det skal være nemt at tilvælge og anvende eldrevne biler. Vores ladere skal være med til at forenkle overgangen fra biler baseret på fossile brændstoffer til elbiler, udtaler Salgschef Per Vagnholm.
De nye ladere hedder Eaton xChargeIn og fås i fire modeller, der passer til forskellige behov. Alle laderne har det til fælles, at de anvender et Type 2 stik, kan indstilles fra 10 til 32 ampere, og at de med deres robuste design (IP54) kan tåle både regn, slud og kulde ned til minus 40 grader.
Laderen til den laveste pris, basismodellen A, kan lade med op til 7,4kW, men understøtter ikke 3-faset tilslutning. Det gør resten af serien derimod. Basismodellen A er en prisbillig mulighed for enkel ladning af elbil eller plug-in hybrid i den private bolig.
X-serien understøtter også 3-faset tilslutning og kan dermed lade med op til 22kW, der er endvidere mulighed for RFID eller nøgle-aktivering samt ind-/udgang for ekstern styring. Den er designet med henblik på private boliger samt mindre erhvervsbygninger, hvor man ønsker mulighed for hurtig ladning.
S- og M-serien tilføjer yderligere muligheder, da der her er mulighed for GSM-modem, LAN, WLAN, MID (Meter til brug for afregning) samt automatisk loadsharing mellem op til 16 ladere. Sidstnævnte er særlig relevant de mange steder, hvor der ikke er ubegrænset strøm til rådighed, da alle ladere kan kommunikere med hinanden og fordele den max tilladte strøm sat af installatøren.
Alle ladere kommer desuden med indbygget DC læk-kontrol (RCMU), og der kan derfor bruges en almindelig automatsikring/fejlstrømsafbryder. I pakken er desuden alle monteringsbeslag, skruer, kabelgennemføringer og en grundig installationsvejledning på dansk. Alle laderne kan installeres helt uden brug af PC, og opsættes nemt og hurtigt med dip-switches i hver lader. I serien findes desuden standere i rustfrit stål til montering af en eller to ladere.
Fakta om de fire modeller:
Basismodellen, A-serien: En lader udviklet til hjemmebrug.
- Understøtter alle eldrevne køretøjer og har en enkel plug-and-play-forbindelse.
- Til 230 volt op til 7,4 kW.
- Alle modeller kan justeres fra 10 til 32A via en DIP-switch.
- Klassificeret som IP54 og IK08.
Standardmodellen, X-serien: En lader udviklet til hurtig opladning i hjemmet og i virksomheder.
- Tillader hurtigopladning på op til 22 kW.
- Den samme model kan forbindes til både 230 V og 400 V.
- Alle modeller kan justeres fra 10 til 32A via en DIP-switch.
- Klassificeret som IP54 og IK08.
Premium-modellerne, S- og M-serien: Ladere udviklet til erhvervsbygninger, boligfællesskaber og parkeringsanlæg.
- Understøtter hurtigopladning op til 22 kW ved 400 V eller 7,4 kW at 230 V.
- Alle modeller kan justeres fra 10 til 32A via en DIP-switch.
- Måler strømforbruget.
- Loadsharing, tilpasser automatisk strømstyrken til den bil, der er tilsluttet, og til den kapacitet, der er til rådighed.
- Kommunikationen foregår via Open Charge Point Protocol (OCPP) og User Datagram Protocol (UDP).
M-serien understøtter kommunikation via WiFi og GSM3G.