Nordiske virksomheder prioriterer velvære over klima på forretningsrejsen
Hjem BÆREDYGTIGHED Fire nordiske virksomheder prioriterer velvære over klima på forretningsrejsen

Fire nordiske virksomheder prioriterer velvære over klima på forretningsrejsen

Af Redaktionen

Blot én ud af fire nordiske virksomheder indtænker bæredygtighed hos leverandører, når de planlægger forretningsrejser.

Til gengæld er medarbejdergoden ‘bleisure’, der blander privat- og arbejdsrejser vigtigere med hele 40 pct. Blot 44 pct. af virksomheder har en officiel bæredygtighedschef. 

Det viser en ny undersøgelse fra SAP Concur.

En undersøgelse fra SAP Concur viser, at kun 24 pct. af nordiske virksomheder tager hensyn til bæredygtighed hos leverandører, når det gælder planlægning af forretningsrejser. Samtidig prioriterer 40 pct. det såkaldte fænomen ‘bleisure’, der er en sammentrækning af det engelske business og pleasure, hvor forretningsrejser kombineres med fritidsrejser som en form for medarbejdergode. 

Ifølge Stefan Tarp, chef i SAP Concur i Danmark, er dette dog ikke overraskende, da virksomheder generelt har haft flere hensyn at tage – særligt efter to år med corona.

“Selvom der er kommet et øget fokus på at vælge de mest bæredygtige muligheder, så prioriterer nordiske virksomheder i højere grad medarbejdernes velvære i form af sundhed og sikkerhed samt bleisure-tilgangen, hvor virksomhederne har mulighed for at gøre noget ekstra for deres medarbejdere,” siger Stefan Tarp. 

Ud over bleisure-tilgangen svarer 62 pct. af virksomhederne, at corona-relaterede restriktioner også står højt på deres prioriteringsliste, når det kommer til forretningsrejser.

Seks ud af ti mangler en bæredygtighedschef

På trods af at mange nordiske virksomheder forsøger at tilpasse sig FN’s 2030-målsætninger, har de fleste af dem dog svært ved at blive mere grønne. Kun 44 pct. af de adspurgte virksomheder har en bæredygtighedschef eller en såkaldt Chief Sustainability Officer ansat, hvilket rejser spørgsmålet om, hvem der har ansvaret for at drive grønne initiativer i de store virksomheder. Desuden har kun 4 pct. af nordiske organisationer et dedikeret team, der udelukkende fokuserer på at drive bæredygtighedsagendaen.

Virksomhederne vil være grønne, men kan ikke måle det

Selvom bæredygtighedspraksisser ses som en integreret del af forretningsstrategien i de fleste virksomheder, kæmper mange med at gennemføre dem i praksis. Og blot 10 pct. er enige i, at deres data og oplysninger til måling af bæredygtighed udnyttes optimalt.

Nordiske virksomheder prioriterer velvære over klima på forretningsrejsen“Rapporterings- og analysefunktioner spiller en afgørende rolle, hvis man som virksomhed har som mål at dokumentere og arbejde med bæredygtighed – herunder også forretningsrejser. Faktisk mener 39 pct. af nordiske virksomheder, at de ikke er i stand til at måle klimaaftrykket, fx CO2-udledning fra deres rejser, hvilket gør det noget nær umuligt at udvikle et bæredygtigt rejseprogram,” siger Stefan Tarp.

 

 

 

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>