Flydende gas bliver et vigtigt bidrag til at opfylde de danske klimamål.
Med de rigtige rammevilkår kan branchen sikre, at den flydende gas er grøn senest i 2045.
Drivkraft Danmark offentliggør i dag branchens plan for, hvordan flydende gas kan sætte skub i den grønne omstilling i alle dele af landet.
Hvis Danmarks klimamål skal nås, skal vi have alle løsninger i spil. Her er flydende gas afgørende for, at vi får alle med i den grønne omstilling.
Allerede i dag er flydende gas i form af LPG (liquefied petroleum gas) den oplagte løsning til at nedsætte CO2-udledningerne for mange virksomheder uden for naturgas- og fjernvarmenettet, hvor el alene ikke er en løsning.
Især til energitunge processer i forarbejdnings- og procesindustrien eller til korntørring i landbruget er den flydende gas et vigtigt – og mindre CO2-udledende – alternativ eller supplement til olie.
Fremover er potentialet dog meget større. Fremtidens flydende gas er nemlig grøn:
”Vores medlemmer er i fuld gang med at investere i nye grønne teknologier, der vil sikre, at branchen kan levere 100% grøn energi senest i 2045. Det er helt afgørende for, at vi kan få hele Danmark med på den grønne omstilling – også de mange små og store virksomheder uden for det kollektive forsyningsnet, der har brug for mere energi end elkablet kan rumme”, siger Jacob Stahl Otte, direktør i LPG-selskabernes brancheorganisation Drivkraft Danmark.
Fremtidens flydende gas er grøn og kaldes rLG (renewable liquefied gas). Det er en vedvarende energikilde, der kan anvendes helt som LPG bruges i dag. Flydende grøn gas produceres allerede i dag som biprodukt af biodiesel på bio-raffinaderier, og ved co-processing på traditionelle raffinaderier, der gradvist erstatter fossil energi med vedvarende energi. Fremadrettet vil vi også se rLG produceret på andre metoder og råvarer, fx som PtX-brændstof eller rDME (vedvarende dimethyl ether).
Bindende CO2-fortrængningskrav er vejen frem
Der er fra lovgivernes side brug for rammevilkår, der skubber både producenter og brugere i retning af de mest klimavenlige energiløsninger. Så kan branchen selv levere de nødvendige investeringer til at gøre den flydende gas grøn senest i 2045.
Her peger Jacob Stahl Otte på et bindende CO2-fortrængningskrav som det vigtigste redskab, politikerne bør tage fat i: ”Hvis vi indfører et CO2-fortrængningskrav, som vi allerede kender det fra transporten, kan branchen levere CO2-reduktioner på mere end 125.000 tons CO2 i 2030. Det svarer til den årlige CO2-udledning fra mere end 30.000 naturgasopvarmede danske husstande.”
Branchen foreslår i dagens udspil et CO2-fortrængingskrav for flydende gas på 50% i 2030 og 100% i 2045.