Fodboldklubber over hele Europa genoptager netop nu de sæsonens afgørende runder uden tilskuere på stadion.
Ifølge den globale IT-virksomhed Wipro vil vi inden længe få stadionoplevelsen helt hjem i stuerne ved hjælp af moderne teknologi.
Den tyske Bundesliga er allerede tilbage, den danske Superliga følger trop i dag, og en række øvrige europæiske fodboldligaer er på til et længe ventet comeback. Sæsonens resterende kampe bliver dog spillet for tomme tribuner, og længselsfulde fans må derfor spejde langt efter at opleve suset fra lægterne. Men når fans ikke kan komme på stadion, så må stadionet komme til fansene, lyder rationalet fra den globale it-virksomhed Wipro.
Wipro annoncerer således, at det inden for få år bliver muligt at få stadionoplevelsen helt hjem i stuen ved hjælp af virtual reality. Vel at mærke i selskab med vennerne i skikkelse af virtuelle avatarer og med en faktisk gengivelse af selve fodboldkampen.
”Vi har udviklet en teknologi, der gør det muligt at opleve sportsbegivenheder fra stort set enhver plads på et stadion. Du vil potentielt kunne se kampene fra trænerens plads på udskiftningsbænken eller gense langsomme gengivelser fra et målhjørne,” siger Carl-Henrik Hallströmn, nordisk chef i Wipro.
Løsningen kræver, at der opsættes flere stationære 360-graders kameraer på stadion, at et produktionsselskab kan sende signalet fra de mange kameraer, og at seeren har et virtual reality-headset med tilhørende høretelefoner. Dermed vil seeren have samme udsyn og lydbillede, som hvis vedkommende rent fysisk var til stede på stadion. Eller rettere, oplevelsen vil efter al sandsynlighed være bedre, idet udsynet i virtual reality aldrig vil blive spærret af en stolpe eller forstyrret af andre tilskuere, der skal på toilet eller hente øl under kampen.
Virtual reality-løsninger til fodbold og andre sportsbegivenheder har igennem en årrække været på tegnebrættet. Men på grund af det nye 5G-netværk med markant hurtigere dataoverførsler og udviklingen inden for virtual reality er betingelserne nu så gunstige, at vi i løbet af de kommende år vil se, at løsningerne bliver gradvist implementeret, spår Carl-Henrik Hallström. Og det vil være relevant, uanset om fremtiden byder på tomme tribuner som følge af corona-virus eller ej.
”Fremover vil alle fodboldfans for eksempel få mulighed for at opleve VM-finalen og Champions League-finalen, fordi der ikke er nogen begrænsninger på den virtuelle kapacitet af et stadion. Lynhurtigt 5G netværk og en hastig teknologisk udvikling inden for virtual reality skaber en helt ny situation for fans og også helt nye muligheder for de i øjeblikket økonomisk trængte fodboldklubber,” siger han.
Han understreger, at virtuelle stadionoplevelser ikke skal ses som en erstatning for fysiske tilskuere, som vi netop nu oplever betydningen af ved de tilskuerløse kampe grundet corona-situationen. I stedet er teknologien tiltænkt at løfte tv-oplevelsen gevaldigt, ligesom den kan give sygdomsramte eller mennesker med nedsat immunforsvar mulighed for at gå til fodbold uden at udsætte andre eller sig selv for smitte.
Samtidig vil tilskuerkapaciteten blive mangedoblet, og klubber med eget set-up vil have mulighed for at sælge langt flere billetter, end det er tilfældet i dag. Særligt i de eftertragtede kampe, hvor efterspørgslen på billetter er enorm, og pladserne i stort omfang tilfalder turister. Ligeledes bliver det nemmere for fans at følge deres hold på udebane, fordi de ikke behøver at foretage lange, dyre rejser og betale for overnatning, når turene går til udlandet.
”Dette er en potentiel revolution i sportsverden. Teknologien åbner for utallige muligheder for, at fans kan få helt nye fodboldoplevelser, produktionsselskaber kan tilbyde nye, spændende produkter, og klubberne kan bruge systemet internt til at analysere spilsituationer,” siger Carl-Henrik Hallström.
De store perspektiver i virtual reality-teknologien er allerede i brug i flere andre brancher. Blandt andet kan læger og medicinstuderende i dag gøre brug af virtuelle operationer, ligesom det er muligt at nærstudere bakterier og vira ved virtuelt at bevæge sig ind i kroppen. Udviklingen vil ligeledes få betydning for en lang række andre sportsgrene og kulturelle sammenhænge. I Formel 1 vil det således blive muligt at følge løbet på nærmeste hold med samme udsyn som Kevin Magnussen eller Lewis Hamilton. Det vil også blive muligt at gå til koncerter eller i biografen uden at være fysisk til stede og med mulighed for at sætte koncerten eller filmen på pause samt at tale med sin sidemand, uden at resten af salen tysser på en.