Motorola har haft en stærk udvikling de seneste år.
Smartphone-forretningen har haft en global vækst på over ti procent i det seneste regnskabsår sammenlignet med året før.
Nu skifter virksomheden gear med et specifikt fokus på det nordiske marked. En udvidelse af det nordiske team på alle områder, flere strategiske ansættelser, en endnu stærkere detailkanal og et fortsat fokus på at styrke brandet samt flere innovative og AI-baserede tjenester er vigtige dele af planen om at fordoble den nordiske forretning i de kommende år.
I Norden og Europa er Motorola vokset hurtigere end branchen på det seneste. I Europa opnåede virksomheden sin højeste omsætning, markedsandel og rentabilitet i et årti i første kvartal af 2024, hvilket betyder, at virksomheden har store muligheder for at udvikle sin forretning i Norden.
– Jeg er meget stolt af de resultater, vi allerede har opnået, og som vi vil kunne opnå med det endnu stærkere team, vi nu har på plads, siger Oscar Thunström, General Manager for Motorola Nordic. Vi ser en stor efterspørgsel efter mobiler med attraktivt design, høj sikkerhed, innovative funktioner og fremragende ydeevne, både fra forbrugere og erhvervsbrugere. Vi har også mange spændende lanceringer i vores pipeline.
Styrket brand i Norden
For at fremskynde markedsføringen og kendskabet til brandet i Norden har Motorola ansat Stine Jespersen som ny nordisk marketingchef. Hun har 15 års erfaring inden for marketing, ledelse, projektledelse og design. Stine kommer senest fra en stilling som marketingdirektør hos ASUS Nordic og startede hos Motorola i efteråret 2023.
– Jeg ser meget frem til at løfte Motorolas brand på en måde, der vækker genklang hos vores vigtigste målgrupper og hjælper med at positionere os som en smart og innovativ virksomhed, siger Stine Jespersen.
Støtte til detailkanalen
Til stillingen som Trade Marketing Specialist i Norden blev Niklas Alm rekrutteret sidste år. Han bliver ansvarlig for Motorolas Field Team, som består af fire personer, der arbejder med at styrke og udvikle detailkanalen. Niklas har 20 års erfaring fra detailhandel, e-handel, forbrugerelektronik og telekommunikation, bl.a. fra Elgiganten.
– Jeg brænder for alle aspekter af vores salg, og jeg glæder mig meget til at styrke Motorolas tilstedeværelse i alt fra butikker til præsentation og synlighed, siger Niklas Alm.
Derudover er yderligere to personer kommet til med fokus på henholdsvis supply og 4P (Product, Price, Position, Promotion), og teamet vil blive yderligere udvidet med to personer til salgsafdelingen, som forventes at starte i efteråret i år.
Ny spændende teknologi
Motorola har en spændende plan for nye produkt- og servicelanceringer i den nærmeste fremtid. Sammen med Lenovo Group investerer Motorola også i at udvide sine AI-baserede tjenester fra pc’er til telefoner og tablets for at skabe sømløse samarbejdsmuligheder mellem de forskellige enheder.
Et eksempel er den nyligt lancerede foldbare razr 50 ultra, som kombinerer design med den nyeste AI-teknologi.