Når boligen skal indrettes med alt fra sofa til spisebord og garderobeskab, foretager stadig flere danskere købet over nettet.
Danske boligejere har for alvor taget internethandlen til sig, fordi det gør indkøb lettere i en travl hverdag, vurderer Nybolig.
Bortset fra et ekstraordinært fald i det helt særlige coronaår 2020 vælger stadig flere danskere at gå en tur på internettet, når boligen skal indrettes.
Hele 44 pct. af danskere, der har handlet på internettet det seneste år, har således købt møbler og husholdningsartikler online. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Nybolig har analyseret.
Ifølge adm. direktør i Nybolig, Peter J. Mattsen, er udviklingen en indikation på en større tendens, der i disse år former vores måde at bo og leve på.
-Køb af varer på internettet, hvad end det er dagligvarer bragt til døren eller nye møbler og inventar til hjemmet, vinder stadig mere frem. Danskerne efterspørger convenience – nemme, bekvemme og smarte løsninger i en travl hverdag. Og henover de seneste år er det blevet stadig nemmere at handle varer til hjemmet via nettet, siger han.
Retter sig op efter corona
Tallene fra Danmarks Statistik viser dog samtidig, at danskernes købelyst fik et hak over tuden, da coronaen ramte.
-Vi så ret markante fald i danskernes internetkøb på tværs af mange produktgrupper henover 2020 – herunder også møbler og husholdningsartikler. Da coronaen ramte Danmark, fik det forbrugertilliden til at falde nærmest fra den ene dag til den anden, og det ser vi her afspejlet i statistikkerne, siger Peter J. Mattsen.
Hos Nybolig vurderer man dog, at faldet i coronaåret ikke er styrende for udviklingen fremadrettet.
-En del kunder vil fortsat gerne have muligheden for at kunne se møblerne fysisk, inden de ryger i indkøbskurven. Men generelt ser vi, at danskernes lyst til at handle møbler og artikler til hjemmet via internettet er stigende, og vi har en klar formodning om, at det er et forbrugsmønster, der er kommet for at blive. Derfor ser vi også, at udviklingen allerede har gjort et stærkt comeback i 2021, hvor vi har fået coronaen under kontrol, siger Peter J. Mattsen.
I 2008 handlede kun 18 pct. af internethandlende danskere møbler og husholdningsartikler online. I 2021 er tallet 44 pct. Det svarer til en stigning på 144 pct. på de 13 år, hvor man har undersøgt danskernes købevaner på nettet.
Internethandlende, der har købt møbler og husholdningsartikler det seneste år
Andel af handlende i pct. | |
2008 | 18 |
2009 | 21 |
2010 | 27 |
2011 | 44 |
2012 | 42 |
2013 | 42 |
2014 | 40 |
2015 | 42 |
2016 | 50 |
2017 | 50 |
2018 | 48 |
2019 | 59 |
2020 | 37 |
2021 | 44 |
Kilde: Danmarks Statistik