Bedre bundlinje og mindre CO2-aftryk er grunden til, at Telia og Telenor har investeret i ny software udviklet af nordjyske 2operate i et innovationsprojekt.
Hver dag benytter tre millioner mobilbrugere deres abonnement ved Telia eller Telenor til at tale i mobiltelefon, finde vej, sende SMS og tjekke e-mails.
Det kræver en stabil og massiv strømforsyning at holde dem alle på nettet, og derfor er ny teknologi, som kan reducere strømforbruget, af stor interesse.
Derfor har Telia og Telenor engageret sig i et innovationsprojekt om at udvikle ny softwareteknologi, som kan spare på strømmen uden at gå på kompromis med kvaliteten af dækningen. Et projekt, som nu har fået teleselskaberne til at investere i den nye teknologi som den første kunde.
”Det er et produkt, som virker på to væsentlige parametre for os,” siger Søren Askjær, Senior Network Specialist i TT Netværket, Telia og Telenors fælles netværksselskab:
”Vi sparer penge på elregningen ved at sænke vores elforbrug, og vi bidrager til den fælles samfundsopgave med at reducere CO2-aftrykket,” siger han.
Ramte et behov
Den nye softwareløsning reducerer forbruget med 2,5 mio. kilowatt-timer årligt, svarende til 2.4% af det samlede forbrug i RAN-nettet. Gevinsten kommer hjem ved at optimere på driften,
hvor softwaren gør det muligt at lukke dele af radionettet ned i de perioder af døgnet, hvor der er overskud af radioresurser i nettet, uden at det går på kompromis med kvaliteten og dækningen.
Løsningen er udviklet i et innovativt samarbejde, hvor teleudbyderne var testmiljø, og hvor Aalborg Universitet samarbejdede med udviklere fra den nordjyske virksomhed 2operate i et partnerskab faciliteret af Energy Cluster Denmark.
”Vi kunne se et behov i markedet for en softwareløsning, som både kunne spare strøm og optimere på driften af mobilmasterne,” siger Helle Friis, Executive Sales Manager i 2operate:
”Det er dejligt at se, at kunderne deler den opfattelse. Ikke mindst i det aktuelle marked, hvor energipriserne er høje, og hvor der er mange, der er optaget af at bruge færre ressourcer,” siger hun.
Den nye softwareløsning udsprang som en ide fra udviklingsafdelingen; en positiv respons fra teleselskaberne som potentielle kunder og Energy Cluster Denmark, som kunne se et energiforbedringspotentiale i projektet:
”Vi står med en løsning, som er et fornemt eksempel på, at man i et godt partnerskab kan modne en god ide,” siger Hans Jørgen Brodersen, Project Manager i Energy Cluster Denmark:
”2operate er specialister inden for telekommunikation uden stor indsigt i energiudfordringerne, men som kunne se et potentiale. Med de rette partnere er det potentiale nu godt på vej til at blive forløst i et nyt marked,” siger han.
Nye kunder på nye markeder
Interessen for projektets resultat er god; ifølge Helle Friis er der allerede stor international interesse og konkrete henvendelser fra udlandet:
”Det er nye kunder på nye markeder, så vi får brug for at ansætte flere medarbejdere,” siger Helle Friis.
Det forstår Søren Askjær godt:
”Der er ikke tvivl om, at løsningen har potentiale. Det er en optimering, vi ikke selv har haft resurser til at løfte, men som vi meget gerne vil have. Der er givetvis andre operatører i andre markeder, som vil kunne have gavn af løsningen,” siger han.
2operate har fået blod på tanden for at udvikle flere nye løsninger i innovative partnerskaber.
”Vi gik ind i det her med positive forventninger og troen på, at der kunne ligge en succes i det. I projektet har vi fået adgang til støtte og et godt samarbejde med universitetet og andre stærke aktører, som virkelig har bragt værdi. Vi kan allerede nu se potentialet i et nyt projekt, der kan videreudvikle på løsningen,” siger Helle Friis.